Etusivu » Leikkien luokittelu » Ulkoliikuntaleikit

Ulkoliikuntaleikit

Alla listatut sivut kuuluvat valitsemaasi ryhmään. Listassa on 46 sivua, joista tällä hetkellä näkyvissä 1 - 10.

Leikkijät asettuvat piiriin käsikkäin. Jokaisen leikkijän eteen pystytetään keila tai vaikkapa pienehkö halko. Laulun tai soiton tahdissa marssitaan piirissä vauhdikkaasti samalla välttäen kaatamasta keiloja kiertäen ne tai hyppien niiden yli. Jos joku leikkijöistä kaataa keilan, joutuu hän pois piiristä. Joka kerta poistetaan myöskin yksi keila. Näin jatketaan, kunnes yksi leikkijä jää jäljelle. Hän on voittaja. Leikki saadaan hauskemmaksi, jos jokainen leikkijä samalla, kun varoo itse kaatamasta keiloja, koettaa saada naapurinsa kaatamaan ne.

Leikkijöiden samankokoiset ryhmät seisovat jonossa jonkin matkan päässä toisistaan samalla lähtöviivalla. Leikinohjaajan annettua merkin jokaisen ryhmän ensimmäinen juoksee keppi kädessä ennakolta määrättyyn kohteeseen ja takaisin. Tultuaan ryhmänsä luo hän antaa kepin toisen pään ryhmänsä toiselle pioneerille. Molemmat pitävät keppiä vaakasuorassa tasossa 20 – 30 cm:n korkeudella maasta ja kulkevat siten ryhmänsä molemmilla puolilla jonon päätä kohti. Samalla hyppäävät ryhmän jäsenet vuoron perään kepin yli.

Leikitään kuten tavallista hippaa. Leikkijän, joka jää hipaksi, on pidettävä kättään siinä mihin hippa häntä kosketti kunnes saa jonkun toisen kiinni. Hippa tietenkin yrittää koskettaa mahdollisimman hankalaan kohtaan kuten nilkka.

Valitaan hippa. Hän heittää pallon (sisätiloissa voidaan leikkiä hernepussilla) niin korkealle ilmaan kuin jaksaa ja huutaa jonkun nimen, samalla toiset ja huutaja juoksee pakoon. Se, jonka nimi huudettiin ottaa pallon kiinni ja saa ottaa kiinniottopaikasta kolme askelta kohti häntä, kenet haluaa ottaa seuraavaksi hipaksi. Sitten hän heittää pallon tulevaa hippaa kohti. Mikäli pallo osuu hänestä tulee hippa, ellei, jatkaa hippana sama, jonka nimi ensi huudettiin. Hippa-aluetta kannattaa rajata, sillä muuten lapset häviävät kuka minnekin piiloon hippaa.

Leikitään hippaa siten, että jokaisella on nalle. Hipaksi tulee se, jonka nallea toinen nalle on koskettanut. 

Leikkijät ovat piirissä. Yksi leikkijöistä on poni, ja hän laukkaa piirin sisäpuolella, laulua lauletaan ja kun laulussa lauletaan "Ja kertoo meille näin" , pysähtyy hän jonkun leikkijän kohdalle.

Seuraavaksi laulussa tulee ruumiinosia, ja tämän yhden ponin tulee hyppiä toisen leikkijän edessä niin, että kun lauletaan vatsasta, he hyppivät vatsat vastakkain,

kun lauletaan kyljestä, hypitään kyljet vastakkain jne. Kun laulu loppuu, liittyy toinenkin leikkijä mukaan laukkaamaan ja leikkiä jatketaan niin pitkään, kunnes ei ole enää leikkijöitä piirissä jäljellä.

Leikkiin tarvitaan yksi ohjaaja ja lapanen. Ohjaaja jakaa ryhmän kahteen osaan ja pistää heidät jonksi vastakkain ja menee itse jonojen keskelle (esim. jonojen välillä 10m, ohjaaja menee puoliväliin).

Leikissä kilpaillaan lapasesta, joka ohjaajalla on kädessään. Ohjaaja pitää lapasta ylhäällä kädessään ja huutaa "N, Y, T.. NYT!!" jolloin molemmista jonoista ensimmäiset juoksevat

lapasen luo ja yrittävät saada sen itselleen, ja siitä vielä kuljetettua omalle puolelleen.

Kaksi "kukkotappelijaa" asettuu vastakkain, panee käsivarret ristiin rinnalleen ja seisovat yhdellä jalalla.

Merkin saatuaan he alkavat yhdellä jalalla hyppien tuuppia toisiaan.

Se häviää, jonka täytyy laskea toinenkin jalka maahan. 

Tarvitaan mieluiten yhtäjaksoinen seinä. Kun leikkijällä on käsi seinässä, on kyseinen leikkijä turvassa. 

Kun taas leikkijä irroittaa kätensä seinästä, hän voi palata vain toiselle seinälle. Kiinniottaja yrittää ottaa näitä karkuun juoksevia leikkijöitä kiinni.

Jos kiinniottaja saa leikkijän kiinni, niin leikkijästä tulee uusi kiinniottaja ja vanha kiinniottaja tulee leikkijäksi.

Jotta vältyttäisiin siltä, että leikkijät läpsivät kokoajan toisiaan, voidaan ottaa käyttöön sääntö, että saama henkilöä ei voi ottaa kiinniottajaksi, joka otti kyseisen leikkijän kiinni.

Maahan piirretään iso ympyrä, jonka kehälle merkitäään pääilmansuunnat maahan tai pahvilapuille. 

Leikin alussa kerrataan yhdessä ilmansuuntien nimet.

Leikkijät seisovat ympyrän keskellä ja juoksevat leikin johtajan käskyjen mukaan pohjoiseen, etelään, itään tai länteen.

Leikkiä voidaan vaikuttaa ottamalla mukaan myös väli-ilmansuunnat ja jättämällä lopulta merkit pois. 

Sivut