Pinskuohjelmalla tarkoitetaan kaikkea sitä, mitä pinskuharrastuksessa lasten, nuorten ja aikuisten kanssa tehdään. Eri ikäiset lapset ja nuoret on jaettu ikäkausiin, jolloin pinskuohjelmassa jokainen ikäkausi suorittaa omaa ohjelmaansa. Tämä tarkoittaa sitä, että toiminnan sisältöjen haastavuudessa on huomioitu kunkin ikäryhmän tarpeet ja lähtötaso toiminnalle. Näin toiminta ei ole liian haastavaa kenellekään ja jokainen pääsee myös kokemaan onnistumisia. Jokainen ikäryhmä voi suorittaa pinskuohjelman minkä tahansa teeman lohkoja, kun toimintaa suunnittelessa otetaan huomioon se, miten ikäryhmän ohjelman on tarkoitus vastata järjestön kasvatustavoitteeseen. Pinskuohjelman kasvatustavoitteet ja rakenne on johdettu Pinskujen kasvatuksellisesta päämäärästä ja pääarvoista.
- Kasvatuksellinen päämäärä on se, johon koko Pinskuohjelman suorittaminen tähtää.
- Kasvatuksellinen päämäärä on pilkottu Pinskuohjelman teemoiksi. Teemat käsittelevät suuria asiakokonaisuuksia, joiden voidaan ajatella olevan pinskupedadogian peruspilareita.
- Jokainen teema on pilkottu lohkoiksi, jotka rajaavat ja tarkentavat teemojen sisältöjä.
- Lohkoista johdetut aktiviteetit ovat pinskuohjelman rakennuspalikoita. Aktiviteetti on valmiiksi pureskeltu palanen toimintaa, jolla on aina jokin kasvatustavoite.
Teemat ja lohkot
Pinskuohjelma on jaettu kuuteen teemaan, jotka ovat Minä, Toveruus, Ympäristö, Yhteiskunta, Maailmankansalaisuus ja Etiikka. Jokainen teema jakautuu kuuteen lohkoon, jotka täsmentävät ja jakavat teemojen sisältöä pienempiin kokonaisuuksiin. Pinskuohjelma on rakennettu nousujohteisesti - se alkaa oman itsen tarkkailusta ja kehittämisestä laajentuen ikäkausi kerrallaan aina suurempiin kokonaisuuksiin.
Teema-lohko -jaottelun lisäksi Pinskuohjelma on suoraan yhteydessä Pinskuarvoihin. Jokainen lohko linkittyy suoraan yhteen Pinskujen pääarvoista jolloin ohjelma tukee suoraan kasvatuksellisen päämäärän tavoittelua. Arvojen tehtävänä on antaa ohjelmalle suuntaviivat - ne ohjaavat tapaa jolla aktiviteetteja rakennetaan. Ohjaavien arvojen vaikutus näkyy eniten aktiviteettien kasvatustavoitteissa ja suoritusmenelmissä. Arvojen tasainen jakautuminen ohjelman eri osa-alueisiin varmistaa niiden tasavertaisen sisältymisen jokaisen ikäryhmän ohjelmaan.