Hyppää pääsisältöön
Etusivu
Pinskupakki
Valtakunnallinen pinskuportaali
  • Kirjaudu
  • Toiminta
    • Pinskutoiminta
    • Tapahtumat
    • Kerhot
    • Osallistumis- ja peruutusehdot
  • Koulutus
    • Koulutusjärjestelmä
    • Peruskurssit
      • Apuohjaajan kurssi
      • Nuoremman ohjaajan kurssi
      • Pinskuohjaajan kurssi
      • Vanhemman ohjaajan kurssi
      • Koulutusohjaajan kurssi
      • Mestariohjaajan kurssi
    • Taitokoulutus
  • Ohjelma
    • Pinskuohjelma
      • Minä-teema
      • Toveruus-teema
      • Ympäristö-teema
      • Yhteiskunta-teema
      • Maailmankansalaisuus-teema
      • Etiikka-teema
    • Ikäkaudet
      • Nappulat (0-3 v.)
      • Aistijat (4-6 v.)
      • Oivaltajat (7-9 v.)
      • Taitajat (10-12 v.)
      • Tietäjät (13-15 v.)
      • Ratkaisijat (16-18 v.)
      • Vaikuttajat (19-24 v.)
      • Edelläkävijät (25 -> v.)
    • Aktiviteetit
      • Merkit ja Pinskupassi
      • Selaa aktiviteetteja
    • Leikkivarasto
    • Perhetoiminta
    • Kohderyhmäistäminen
  • Järjestö
    • Pinskut järjestönä
    • Pioneeriliikkeen historia
    • Pinskuarvot
    • Pinskutoiminnan poliittisuus
    • Pinskuhahmot
    • Päätöksenteko
      • Kokoustekniikka
      • Yhdistystoiminta ja laki
    • Tule vapaaehtoiseksi
  • Kasvuympäristö
    • Pinskupedagogiikka
      • Yhteisökasvatus ja osallisuus
      • Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
      • Seikkailu- ja elämyskasvatus
      • Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus
    • Lapsuus Pinskuissa
      • Lasten hyvinvointi
      • Lasten inhimilliset tarpeet
      • Sosiaalisesti vahvistavaa toiminta
      • Terveelliset elämäntavat
      • Tunnetaidot
    • Huoli lapsesta tai aikuisesta
      • Miten lastensuojeluilmoitus tehdään
    • Yhdenvertaisuus
      • Erityislapset
      • Esteettömyys ja saavutettavuus
      • Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys
  • Vuorovaikutus
    • Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen
      • Erilaiset ryhmät
      • Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
      • Normit ja roolit ryhmässä
      • Erimielisyydet ja konfliktit
      • Toimivan ryhmän edellytykset
    • Ohjaamisen menetelmät
      • Ohjaajan identiteetti
      • Ohjaajan vuorovaikutustaidot
      • Ohjaamisen hyvät käytännöt
      • Tiiminvetäjän ja tiimipelaajan taidot
      • Osallistavat menetelmät
      • Toiminnalliset menetelmät
      • Ohjaamisen haasteet
  • Organisointi
    • Kirjaudu sisään nähdäksesi organisointimatskut
    • Tietosuoja
      • Rekisterin kuvaus
      • Käsittelyohjeet
      • Tiedotuslistat ja jäsenyys
      • Rekisterisopimukset
      • Verkkopalveluiden evästeet
    • Turvallisuusohjeet
  • Apuvälineet
    • Kirjaudu sisään selataksesi apuvälineitä
    • Digitaaliset palvelut
      • Pinskupakki
      • Jemma
      • Notski
      • Mukila
      • Punos
      • Korttilato
    • Pinskumenetelmä
    • Laatujärjestelmä
    • Vapaaehtoistyön malli
      • Huolenpito ja hyvinvointi
      • Kiittäminen
      • Perehdytyskoulutus
      • Peruskoulutus
      • Pestaus
      • Rekrytointi
      • Seuranta ja palaute
    • Pinskuohjaajan käsikirja
    • Ohjaajan opas ilmastokasvatukseen
    • Pinskuraati

Aktiviteetit

You are here

Etusivu » Ohjelma » Aktiviteetit

Aktiviteetti eli toimintatuokio on pinskutoiminnan perusrakennuspalikka. Aktiviteetti on yksinkertaisesti valmis palanen ohjelmaa, jonka tavoitteena on täyttää jokin osa pinskuohjelman kasvatuksellisesta päämäärästä. Tämä kasvatustavoite voi olla hyvin yksioikoinen kuten "lapsi tietää milloin tulee soittaa hätänumeroon" tai se voi olla paljon abstraktimpi kuten "nuori oppii tuntemaan kotimaansa kulttuuriperintöä ja ainutlaatuisuutta". Jokainen aktiviteetti kuuluu johonkin ohjelman lohkoon, josta myös niiden kasvatustavoitteet on johdettu. Aktiviteetit on jaettu ikäkausien mukaan, jolloin jokaiselle ikäkaudelle on lapsen kehitysvaiheen mukaan räätälöityä ohjelmaa. Näiden lisäksi aktiviteetissa on valmiiksi ajateltu ajankäyttöä eli paljonko aktiviteettiin on tarkoitus käyttää aikaa, toimintaympäristöä jossa aktiviteetin voi järkevästi suorittaa sekä suoritusmenetelmää jolla kasvatustavoite voidaan saavuttaa.

Esimerkkiaktiviteetti: Osaan hälyttää apua

Lohko

Lohko on pinskuohjelman teeman alakäsite, jonka avulla aktiviteetit luokitellaan pienempiin osa-alueisiin (esim. kriisitoiminta ja yhteisötaidot). Lohkoja käsitellään tarkemmin ohjelman pääsivulla. Aktiviteetti Osaan hälyttää apua kuuluu lohkoon Kriisitoiminta, joka taas kuuluu teemaan Yhteiskunta.

Ikäkausi

Ikäkausi on se ikäryhmä, jolle aktiviteetti on suunniteltu. Ikäkausijako perustuu Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapsen kasvu ja kehitys -juttusarjaan jossa lapsen ja nuoren kehitys on pilkottu seitsemästä ikävuodesta lähtien kolmen vuoden sykleihin. Ikäkausia käsitellään tarkemmin ikäkaudet-sivulla. Esimerkkiaktiviteettimme on suunniteltu 7-9 -vuotiaille eli alakoulun 1-3 -luokkalaisille.

Kasvatustavoite

Kasvatustavoite on se, mitä aktiviteetilla pyritään opettamaan. Tämä on aktiviteetin kaikkein tärkein osa-alue, sillä jos kasvatustavoite ei täyty, ei ohjelmalla ole enää päämäärää eikä sitä voi edes hyvällä omatunnolla väittää pinskuohjelmaksi. Kasvatustavoitteilla pyritään Pinskujen kasvatuksellisen päämäärän täyttämiseen. Esimerkkiaktiviteettimme kasvatustavoite on "Lapsi tietää milloin saa ja pitää soittaa hätäkeskukseen sekä tietää hätäkeskuksen numeron".

Suoritusmenetelmä

Suoritusmenetelmä on se tapa, jolla kasvatustavoitteeseen päästään, eli siis se, mitä aktiviteetissa käytännössä tehdään. Esimerkkiaktiviteetissamme suoritus tapahtuu sisätiloissa, missä ensin käydään nopeasti läpi mitä hätäkeskus tekee ja milloin sinne saa soittaa. Tämä jälkeen seuraa toiminnallinen osio, jossa jokainen lapsi vuorollaan soittaa leikisti hätäkeskukseen ja ohjaaja esittää hätäkeskuspäivystäjää. Pinskupakissa jokaiselle aktiviteetille kerrotaan (vähintään) yksi suoritusmenetelmä mutta mikään ei estä osaavaa ohjaaja tekemästä aktiviteettia täysin eri tavalla, kunhan sen kasvatustavoite edelleen täyttyy.

Toimintaympäristö

Toimintaympäristö eli aktiviteetin suorituspaikka on yleensä vahvasti sidottu suoritusmenetelmään, sillä monet aktiviteetit on suunniteltu suoraan tiettyihin olosuhteisiin. Aktiviteetteja voi kuitenkin aina soveltaa, joten toimintaympäristö ei ole kiveen kirjoitettu. Esimerkkiaktiviteettimme on lähtökohtaisesti tarkoitettu suoritettavaksi sisätiloissa kerhon kokouksen aikana, mutta mikään ei estä tekemästä samaa leirillä rastiradan yhteydessä.

Ajankäyttö

Ajankäyttö on puhtaasti viitteellinen arvio siitä paljonko aikaa aktiviteettiin on tarkoitus käyttää. Sen päätarkoituksena on auttaa toiminnan suunnittelussa ja aikatauluttamisessa, mutta toimia myös ohjeellisena arvona siitä paljonko ko. aktiviteettiin tulisi käyttää aikaa. Esimerkkiaktiviteettimme arvioitu ajantarve on 15-30 minuuttia, mutta aikaa saattaa todellisuudessa kulua enemmänkin jos lapsia on paljon.

Alavalikon sisältö

  • Pinskuohjelma
    • Minä-teema
    • Toveruus-teema
    • Ympäristö-teema
    • Yhteiskunta-teema
    • Maailmankansalaisuus-teema
    • Etiikka-teema
  • Ikäkaudet
    • Nappulat (0-3 v.)
    • Aistijat (4-6 v.)
    • Oivaltajat (7-9 v.)
    • Taitajat (10-12 v.)
    • Tietäjät (13-15 v.)
    • Ratkaisijat (16-18 v.)
    • Vaikuttajat (19-24 v.)
    • Edelläkävijät (25 -> v.)
  • Aktiviteetit
    • Merkit ja Pinskupassi
    • Selaa aktiviteetteja
  • Leikkivarasto
  • Perhetoiminta
  • Kohderyhmäistäminen

Tähän aiheeseen liittyvät sivut

Tähän aiheeseen liittyviä sivuja löytyi yhteensä 2 kappaletta

Merkit ja Pinskupassi

Merkit ja Pinskupassi

Aktiviteettiselain

Aktiviteetin ohjeet
Aktiviteettiselain

kuvalinkki punosblogiin. kuvalinkki mukila-etäkokousjärjestelmään. kuvalinkki notski-keskustelualustalle.kuvalinkki jemma-pilvipalveluun. kuvalinkki korttilato-jäsenrekisteriin.kuvalinkki pinskujen kotisivulle.

Pinskupakki 2.0 | © Pinskut ry | Lintulahdenkatu 10, 2. kerros, 00500 Helsinki