Hyppää pääsisältöön
Etusivu
Pinskupakki
Valtakunnallinen pinskuportaali
  • Kirjaudu
  • Toiminta
    • Pinskutoiminta
    • Tapahtumat
    • Kerhot
    • Osallistumis- ja peruutusehdot
  • Koulutus
    • Koulutusjärjestelmä
    • Peruskurssit
      • Apuohjaajan kurssi
      • Nuoremman ohjaajan kurssi
      • Pinskuohjaajan kurssi
      • Vanhemman ohjaajan kurssi
      • Koulutusohjaajan kurssi
      • Mestariohjaajan kurssi
    • Taitokoulutus
  • Ohjelma
    • Pinskuohjelma
      • Minä-teema
      • Toveruus-teema
      • Ympäristö-teema
      • Yhteiskunta-teema
      • Maailmankansalaisuus-teema
      • Etiikka-teema
    • Ikäkaudet
      • Nappulat (0-3 v.)
      • Aistijat (4-6 v.)
      • Oivaltajat (7-9 v.)
      • Taitajat (10-12 v.)
      • Tietäjät (13-15 v.)
      • Ratkaisijat (16-18 v.)
      • Vaikuttajat (19-24 v.)
      • Edelläkävijät (25 -> v.)
    • Aktiviteetit
      • Merkit ja Pinskupassi
      • Selaa aktiviteetteja
    • Leikkivarasto
    • Perhetoiminta
    • Kohderyhmäistäminen
  • Järjestö
    • Pinskut järjestönä
    • Pioneeriliikkeen historia
    • Pinskuarvot
    • Pinskutoiminnan poliittisuus
    • Pinskuhahmot
    • Päätöksenteko
      • Kokoustekniikka
      • Yhdistystoiminta ja laki
    • Tule vapaaehtoiseksi
  • Kasvuympäristö
    • Pinskupedagogiikka
      • Yhteisökasvatus ja osallisuus
      • Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
      • Seikkailu- ja elämyskasvatus
      • Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus
    • Lapsuus Pinskuissa
      • Lasten hyvinvointi
      • Lasten inhimilliset tarpeet
      • Sosiaalisesti vahvistavaa toiminta
      • Terveelliset elämäntavat
      • Tunnetaidot
    • Huoli lapsesta tai aikuisesta
      • Miten lastensuojeluilmoitus tehdään
    • Yhdenvertaisuus
      • Erityislapset
      • Esteettömyys ja saavutettavuus
      • Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys
  • Vuorovaikutus
    • Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen
      • Erilaiset ryhmät
      • Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
      • Normit ja roolit ryhmässä
      • Erimielisyydet ja konfliktit
      • Toimivan ryhmän edellytykset
    • Ohjaamisen menetelmät
      • Ohjaajan identiteetti
      • Ohjaajan vuorovaikutustaidot
      • Ohjaamisen hyvät käytännöt
      • Tiiminvetäjän ja tiimipelaajan taidot
      • Osallistavat menetelmät
      • Toiminnalliset menetelmät
      • Ohjaamisen haasteet
  • Organisointi
    • Kirjaudu sisään nähdäksesi organisointimatskut
    • Tietosuoja
      • Rekisterin kuvaus
      • Käsittelyohjeet
      • Tiedotuslistat ja jäsenyys
      • Rekisterisopimukset
      • Verkkopalveluiden evästeet
    • Turvallisuusohjeet
  • Apuvälineet
    • Kirjaudu sisään selataksesi apuvälineitä
    • Digitaaliset palvelut
      • Pinskupakki
      • Jemma
      • Notski
      • Mukila
      • Punos
      • Korttilato
    • Pinskumenetelmä
    • Laatujärjestelmä
    • Vapaaehtoistyön malli
      • Huolenpito ja hyvinvointi
      • Kiittäminen
      • Perehdytyskoulutus
      • Peruskoulutus
      • Pestaus
      • Rekrytointi
      • Seuranta ja palaute
    • Pinskuohjaajan käsikirja
    • Ohjaajan opas ilmastokasvatukseen
    • Pinskuraati

Pinskumenetelmä

You are here

Etusivu » Apuvalineet » Pinskumenetelmä

Pinskumenetelmää käytetään toiminnan suunnittelussa ja arvioinnissa. Pinskumenetelmällä voidaan ohjata mitä tahansa pinskujen toiminteita. Toiminne tarkoittaa toiminnan muotoa tai osa-aluetta. Esimerkiksi kerhot ja leirit ovat selkeitä esimerkkejä toiminteista, mutta myös osaston toiminnan pyörittäminen ja muut jatkuvaluonteiset asiat ovat toiminteita.

Pinskumenetelmää kuvataan ympyrän mallisella kuviolla, joka koostuu kahdesta sisäkkäisestä kehästä, jotka kumpikin jaetaan kuuteen osa-alueeseen.  Ulkokehä käsittelee käytössä olevia resursseja; kuten rahaa, tekijöitä ja aikaa sekä niiden ohjaamista oikeisiin tehtäviin, eli organisointia. Sisäkehä määrittää toiminnalle asetetut laatukriteerit ja tavoiteprofiilit. Laatukriteerien tarkoituksena on määritellä, miksi juuri tämä asia on hyvää pinskutoimintaa. Tavoiteprofiilien avulla puolestaan toiminnallisestetaan järjestön arvot tavoiksi, joilla päästään menetelmän ytimeen. Menetelmän ytimessä kuvataan järjestön kasvatustavoitetta maapallosymbolilla. 

Ulkokehä: Prosessit ja resurssit

Pinskumenetelmän ulkokehällä käsitellään käytössä olevia resursseja - rahaa, ihmisiä ja aikaa - sekä niillä tehtäviä toimintoja eli prosesseja. Ulkokehä kuvaa toiminnan järjestämisessä sellaisia asioita, jotka on pakko saada kuntoon tai toimintaa ei yksinkertaisesti ole.

Sisäkehä: Laatukriteerit

Sisäkehällä sijaitsevat laatukriteerit, joiden tarkoituksena määritellä miksi juuri tämä asia on (hyvää) pioneeritoimintaa. Laatukriteerit kuvaavat sellaisia asioita, joiden pohtiminen ja sisällyttäminen toimintaan edesauttaa saamaan siitä tehokasta, mukavaa, avointa ja pinskuarvojen mukaista. Laatukriteerit linkittyvät suoraan Laatukäsikirjaan joka laajentaa pinskumenetelmän keinoja ja antaa eväitä kokonaisvaltaiseen toiminnan laadun parantamiseen, seurantaan ja ylläpitoon.

 

Alavalikon sisältö

  • Kirjaudu sisään selataksesi apuvälineitä
  • Digitaaliset palvelut
    • Pinskupakki
    • Jemma
    • Notski
    • Mukila
      • Onnistunut etäkokoustaminen Mukilassa
    • Punos
    • Korttilato
  • Pinskumenetelmä
  • Laatujärjestelmä
  • Vapaaehtoistyön malli
    • Huolenpito ja hyvinvointi
    • Kiittäminen
    • Perehdytyskoulutus
    • Peruskoulutus
    • Pestaus
    • Rekrytointi
    • Seuranta ja palaute
  • Pinskuohjaajan käsikirja
  • Ohjaajan opas ilmastokasvatukseen
  • Pinskuraati

kuvalinkki punosblogiin. kuvalinkki mukila-etäkokousjärjestelmään. kuvalinkki notski-keskustelualustalle.kuvalinkki jemma-pilvipalveluun. kuvalinkki korttilato-jäsenrekisteriin.kuvalinkki pinskujen kotisivulle.

Pinskupakki 2.0 | © Pinskut ry | Lintulahdenkatu 10, 2. kerros, 00500 Helsinki