Hyppää pääsisältöön
Etusivu
Pinskupakki
Valtakunnallinen pinskuportaali
  • Kirjaudu
  • Toiminta
    • Pinskutoiminta
    • Tapahtumat
    • Kerhot
    • Osallistumis- ja peruutusehdot
  • Koulutus
    • Koulutusjärjestelmä
    • Peruskurssit
      • Apuohjaajan kurssi
      • Nuoremman ohjaajan kurssi
      • Pinskuohjaajan kurssi
      • Vanhemman ohjaajan kurssi
      • Koulutusohjaajan kurssi
      • Mestariohjaajan kurssi
    • Taitokoulutus
  • Ohjelma
    • Pinskuohjelma
      • Minä-teema
      • Toveruus-teema
      • Ympäristö-teema
      • Yhteiskunta-teema
      • Maailmankansalaisuus-teema
      • Etiikka-teema
    • Ikäkaudet
      • Nappulat (0-3 v.)
      • Aistijat (4-6 v.)
      • Oivaltajat (7-9 v.)
      • Taitajat (10-12 v.)
      • Tietäjät (13-15 v.)
      • Ratkaisijat (16-18 v.)
      • Vaikuttajat (19-24 v.)
      • Edelläkävijät (25 -> v.)
    • Aktiviteetit
      • Merkit ja Pinskupassi
      • Selaa aktiviteetteja
    • Leikkivarasto
    • Perhetoiminta
    • Kohderyhmäistäminen
  • Järjestö
    • Pinskut järjestönä
    • Pioneeriliikkeen historia
    • Pinskuarvot
    • Pinskutoiminnan poliittisuus
    • Pinskuhahmot
    • Päätöksenteko
      • Kokoustekniikka
      • Yhdistystoiminta ja laki
    • Tule vapaaehtoiseksi
  • Kasvuympäristö
    • Pinskupedagogiikka
      • Yhteisökasvatus ja osallisuus
      • Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
      • Seikkailu- ja elämyskasvatus
      • Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus
    • Lapsuus Pinskuissa
      • Lasten hyvinvointi
      • Lasten inhimilliset tarpeet
      • Sosiaalisesti vahvistavaa toiminta
      • Terveelliset elämäntavat
      • Tunnetaidot
    • Huoli lapsesta tai aikuisesta
      • Miten lastensuojeluilmoitus tehdään
    • Yhdenvertaisuus
      • Erityislapset
      • Esteettömyys ja saavutettavuus
      • Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys
  • Vuorovaikutus
    • Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen
      • Erilaiset ryhmät
      • Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
      • Normit ja roolit ryhmässä
      • Erimielisyydet ja konfliktit
      • Toimivan ryhmän edellytykset
    • Ohjaamisen menetelmät
      • Ohjaajan identiteetti
      • Ohjaajan vuorovaikutustaidot
      • Ohjaamisen hyvät käytännöt
      • Tiiminvetäjän ja tiimipelaajan taidot
      • Osallistavat menetelmät
      • Toiminnalliset menetelmät
      • Ohjaamisen haasteet
  • Organisointi
    • Kirjaudu sisään nähdäksesi organisointimatskut
    • Tietosuoja
      • Rekisterin kuvaus
      • Käsittelyohjeet
      • Tiedotuslistat ja jäsenyys
      • Rekisterisopimukset
      • Verkkopalveluiden evästeet
    • Turvallisuusohjeet
  • Apuvälineet
    • Kirjaudu sisään selataksesi apuvälineitä
    • Digitaaliset palvelut
      • Pinskupakki
      • Jemma
      • Notski
      • Mukila
      • Punos
      • Korttilato
    • Pinskumenetelmä
    • Laatujärjestelmä
    • Vapaaehtoistyön malli
      • Huolenpito ja hyvinvointi
      • Kiittäminen
      • Perehdytyskoulutus
      • Peruskoulutus
      • Pestaus
      • Rekrytointi
      • Seuranta ja palaute
    • Pinskuohjaajan käsikirja
    • Ohjaajan opas ilmastokasvatukseen
    • Pinskuraati

Pinskupedagogiikka

You are here

Etusivu » Kasvuymparisto » Pinskupedagogiikka

Pinskupedagogiikka on pinskutoiminnassa tapahtuvaa kasvatusta, joka tukee lasten ja nuorten yksilöllistä kasvua, tietotaidon kehittymistä ja perheiden sekä toisen sektorin (varhaiskasvatus ja peruskoulu) kasvatustyötä. Pedagoginen tietotausta ohjaustyön osana ja tukena lisää kasvatuksen tavoitteellisuutta ja ohjaa osaltaan toiminnalle asetettuja laatumittareita.

Oheinen kuvio havainnollistaa pinskupedagogiikan rakennetta. Kuvion ytimessä on järjestön arvopohja ja arvoihin perustava mallioppiminen. Arvopohja määrittää pinskukasvatuksen lähtökohdat ja käsitykset tavoitellusta toiminnasta. Arvopohjaista kasvatusta tukee pedagoginen tietotausta. Tietotaustan tarkastelu antaa pinskukasvatuksessa vastaavalle ohjaajalle laajemman käsityksen tavoitteellisen kasvatustyön keinoista, lisäten suunnitemallisuutta ja pitkäjänteisyyttä toiminnassa. Pedagoginen teoria pohjautuu yhteisökasvatukseen, elämys- ja seikkailukasvatukseen sekä ympäristö- ja globaalikasvatukseen. Pedagogisen tietotaustan ympärillä on pinskumenetelmä, joka toimii ohjenuorana ja työvälineenä toimintaa suunnitellessa ja arvioidessa. Pinskumenetelmä määrittää myös tavoiteprofiilit, joiden tarkoituksena on toiminnallistaa järjestön arvot tavoiksi, joilla päästään kasvatukselliseen tavoitteeseen. (Katso 11.2 Pinskumenetelmä) Kuvion ulkokehällä on järjestön kasvatuksellinen päämäärä, joka on kaiken kasvatuksellisen toiminnan tavoitetila.

Pinskutoiminnan kasvatuksellinen päämäärä on kasvattaa lapsista uteliaasti, persoonallisesti, dialogisesti ja luovasti maailmaa tutkivia pinskuja, jotka toimivat eettisesti ja ekologisesti kestävämmän maailman puolesta niin yksityisessä, paikallisessa kuin globaalissa elinpiirissään.

Pinskujen arvokasvatus on tietoista kasvatusta, joka kehittää lapsen ja nuoren ajattelutaitoja ja käsityksiä eettisesti hyväksyttävästä toiminnasta. Arvot ovat käsityksiä toivottavasta, ne ovat päämääriä tavoittelulle ja suotavaksi koetulle toiminnalle niin yksilön, yhteisön kuin yhteiskunnan tasolla. Ohjaajan tehtävänä onkin tukea lapsen ja nuoren omakohtaista pohdintaa arvolähtöisesti, ikätaso huomioiden. Ohjaajan tulee myös tunnistaa järjestön arvojen kautta omakohtaiset käsityksensä arvoista ja yleisesti hyväksyttävinä pidettävistä yhteiskunnallisista normeista, jotta voi tukea lasta tai nuorta ristiriitaisessa, huolta tai kriittisyyttä aiheuttavassa tilanteessa. Käytännön pinskutoiminnassa arvokasvatuksen katsotaan tapahtuvan usein mallioppimisen avulla. 

Mallioppimisen kautta lapset ja nuoret oppivat esimerkkinä toimivalta ohjaajalta ja apuohjaajalta arvoja sekä arvovalintoja. Liisa Keltikangas-Järvisen (2010) mukaan lapselle on luontaista oppia samaistumisen avulla. Tyypillisesti lapsi omaksuu itselleen esimerkkien avulla ajatuksia, ihanteita, mielipiteitä sekä käyttäytymismalleja. Samaistuminen tapahtuu osittain tiedostamatta. Tästä syystä yhteisön ja toimintaympäristön rooli on erityisen merkittävä, sillä jotta arvokasvatus toteutuu toivotulla tavalla, tulee käytännön toiminnan olla linjassa arvojen kanssa. Mallioppimisen kautta opitaan myös valitettavan herkästi ei-toivottuja käsityksiä ja toimintatapoja. Ohjaajalle tietoisen arvokasvatuksen keinoja käytännön toiminnassa ovat hetkeen tarttuminen, välitön puuttuminen ongelmatilanteisiin, avoin keskustelu ja ryhmän kanssa yhdessä sovitut säännöt. 

Alavalikon sisältö

  • Pinskupedagogiikka
    • Yhteisökasvatus ja osallisuus
      • Osallisuuden portaat
    • Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
      • Puumalli
    • Seikkailu- ja elämyskasvatus
      • Seikkailun portaat
    • Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus
      • Kansainvälisyyden pyramidimalli
  • Lapsuus Pinskuissa
    • Lasten hyvinvointi
      • Huono-osaisuuden ylisukupolvisuus
    • Lasten inhimilliset tarpeet
    • Sosiaalisesti vahvistavaa toiminta
    • Terveelliset elämäntavat
    • Tunnetaidot
  • Huoli lapsesta tai aikuisesta
    • Miten lastensuojeluilmoitus tehdään
  • Yhdenvertaisuus
    • Erityislapset
    • Esteettömyys ja saavutettavuus
    • Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys

Tähän aiheeseen liittyvät sivut

Tähän aiheeseen liittyviä sivuja löytyi yhteensä 9 kappaletta

Yhteisökasvatus ja osallisuus

lapset pelaamassa
Yhteisökasvatus ja osallisuus

Osallisuuden portaat

Osallisuuden portaat
Osallisuuden portaat

Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys

retki luonnossa
Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys

Puumalli

Puumalli
Puumalli

Seikkailu- ja elämyskasvatus

Lapsi melomassa
Seikkailu- ja elämyskasvatus

Seikkailun portaat

Seikkailun portaat
Seikkailun portaat

Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus

Lapsi ja vesivärit
Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus

Kansainvälisyyden pyramidimalli

Kansainvälisyyden pyramidimalli
Kansainvälisyyden pyramidimalli

Pinskuraati

Pinskuraati

kuvalinkki punosblogiin. kuvalinkki mukila-etäkokousjärjestelmään. kuvalinkki notski-keskustelualustalle.kuvalinkki jemma-pilvipalveluun. kuvalinkki korttilato-jäsenrekisteriin.kuvalinkki pinskujen kotisivulle.

Pinskupakki 2.0 | © Pinskut ry | Lintulahdenkatu 10, 2. kerros, 00500 Helsinki