Hyppää pääsisältöön
Etusivu
Pinskupakki
Valtakunnallinen pinskuportaali
  • Kirjaudu
  • Toiminta
    • Pinskutoiminta
    • Tapahtumat
    • Kerhot
    • Osallistumis- ja peruutusehdot
  • Koulutus
    • Koulutusjärjestelmä
    • Peruskurssit
      • Apuohjaajan kurssi
      • Nuoremman ohjaajan kurssi
      • Pinskuohjaajan kurssi
      • Vanhemman ohjaajan kurssi
      • Koulutusohjaajan kurssi
      • Mestariohjaajan kurssi
    • Taitokoulutus
  • Ohjelma
    • Pinskuohjelma
      • Minä-teema
      • Toveruus-teema
      • Ympäristö-teema
      • Yhteiskunta-teema
      • Maailmankansalaisuus-teema
      • Etiikka-teema
    • Ikäkaudet
      • Nappulat (0-3 v.)
      • Aistijat (4-6 v.)
      • Oivaltajat (7-9 v.)
      • Taitajat (10-12 v.)
      • Tietäjät (13-15 v.)
      • Ratkaisijat (16-18 v.)
      • Vaikuttajat (19-24 v.)
      • Edelläkävijät (25 -> v.)
    • Aktiviteetit
      • Merkit ja Pinskupassi
      • Selaa aktiviteetteja
    • Leikkivarasto
    • Perhetoiminta
    • Kohderyhmäistäminen
  • Järjestö
    • Pinskut järjestönä
    • Pioneeriliikkeen historia
    • Pinskuarvot
    • Pinskutoiminnan poliittisuus
    • Pinskuhahmot
    • Päätöksenteko
      • Kokoustekniikka
      • Yhdistystoiminta ja laki
    • Tule vapaaehtoiseksi
  • Kasvuympäristö
    • Pinskupedagogiikka
      • Yhteisökasvatus ja osallisuus
      • Ympäristökasvatus ja kestävä kehitys
      • Seikkailu- ja elämyskasvatus
      • Globaalikasvatus ja maailmankansalaisuus
    • Lapsuus Pinskuissa
      • Lasten hyvinvointi
      • Lasten inhimilliset tarpeet
      • Sosiaalisesti vahvistavaa toiminta
      • Terveelliset elämäntavat
      • Tunnetaidot
    • Huoli lapsesta tai aikuisesta
      • Miten lastensuojeluilmoitus tehdään
    • Yhdenvertaisuus
      • Erityislapset
      • Esteettömyys ja saavutettavuus
      • Sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys
  • Vuorovaikutus
    • Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen
      • Erilaiset ryhmät
      • Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
      • Normit ja roolit ryhmässä
      • Erimielisyydet ja konfliktit
      • Toimivan ryhmän edellytykset
    • Ohjaamisen menetelmät
      • Ohjaajan identiteetti
      • Ohjaajan vuorovaikutustaidot
      • Ohjaamisen hyvät käytännöt
      • Tiiminvetäjän ja tiimipelaajan taidot
      • Osallistavat menetelmät
      • Toiminnalliset menetelmät
      • Ohjaamisen haasteet
  • Organisointi
    • Kirjaudu sisään nähdäksesi organisointimatskut
    • Tietosuoja
      • Rekisterin kuvaus
      • Käsittelyohjeet
      • Tiedotuslistat ja jäsenyys
      • Rekisterisopimukset
      • Verkkopalveluiden evästeet
    • Turvallisuusohjeet
  • Apuvälineet
    • Kirjaudu sisään selataksesi apuvälineitä
    • Digitaaliset palvelut
      • Pinskupakki
      • Jemma
      • Notski
      • Mukila
      • Punos
      • Korttilato
    • Pinskumenetelmä
    • Laatujärjestelmä
    • Vapaaehtoistyön malli
      • Huolenpito ja hyvinvointi
      • Kiittäminen
      • Perehdytyskoulutus
      • Peruskoulutus
      • Pestaus
      • Rekrytointi
      • Seuranta ja palaute
    • Pinskuohjaajan käsikirja
    • Ohjaajan opas ilmastokasvatukseen
    • Pinskuraati

Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen

You are here

Etusivu » Vuorovaikutus » Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen

Ryhmäprosessilla tarkoitetaan ryhmän elinkaareen ja ryhmälle tyypillisten ilmiöiden eri vaiheita. Yksi tunnetuin ryhmän kehitystä kuvaava teoria on Bruce Tuckmanin (1965) kehittämä malli; forming, storming, norming, performing ja adjourning, jota sovelletaan myös pinskutoiminnassa. On hyvä muistaa, että ryhmän kehityskulku ei kuitenkaan aina etene mallin mukaisessa järjestyksessä vaihe vaiheelta.

Ryhmän muodostumisen vaiheessa (forming) jäsenet etsivät omaa paikkaansa ryhmässä. Tässä vaiheessa ryhmän jäsenet kokevat usein epävarmuutta. Ryhmän muotoutumisen tärkein vaihe on se, että jäsenet opettelevat tuntemaan toinen toisiaan. Ohjaajalähtöisesti ryhmäytymistä kannattaa suunnitella etukäteen ja sille on varattava riittävästi aikaa. Pyri valitsemaan ryhmäytymistä tukeva menetelmä niin, että se vastaa juuri kyseisen ryhmän tarpeita. Toiminnallinen menetelmä lisää osallistujien aktiivisuutta ja edesauttaaa yksilön roolin muodostumista ryhmässä. Ohjaajan on ryhmäytymisvaiheessa vaiheessa pyrittävä luomaan mahdollisimman myönteinen, luonteva, mukava ja turvallinen ympäristö, jossa jokainen voi ilmasta itseään vapaasti. Mikäli joku ryhmän jäsenistä joutuu kiusalliseen tai noloon tilanteeseen, ohjaajan tulee puuttua tähän välittömästi. Hyvin toteutettu ryhmäytyminen antaa suotuisat eväät ryhmätoiminnan myöhemmille vaiheille. Menetelmiä ryhmäytymisen tueksi löytyy pinskupakki.fi -sivustolta.

Ryhmän kuohuntavaiheessa (storming) jäsenet rohkenevat kyseenalaistaa ryhmän tehtävää, tavoitetta tai jopa ohjaajaa. Ohjaajan ei tule häkeltyä tilanteesta, sillä ryhmän sisällä syntyy väistämättä haasteita tai konfliktitilanteita. Konfliktitilanteet voivat syntyä myös ryhmän jäsenten välisistä suhteista, sillä tässä vaiheessa on tyypillistä, että ryhmän jäsenet hakevat hyväksyntää ja omaa rooliaan ryhmässä. Kuohuntavaiheessa ryhmän sisällä voi muodostua klikkejä eli pienempiä alaryhmiä. Ryhmän jäsenet hakevat lähtökohtaisesti turvaa näistä alaryhmistä, mutta valitettavasti ne voivat haitata yleisesti koko ryhmän toimintaa. Ohjaajan kannattaa tarttua haasteisiin rohkeasti ja nostaa ristiriidat esiin tarvittaessa. Tärkeää on kohdella ryhmän jäseniä tasavertaisesti. Joskus riittää jopa se, että ohjaaja käy ryhmän kanssa uudelleen läpi yhdessä sovittuja sääntöjä tai sekoittaa niin sanottuja alaryhmiä.

Ryhmän vakiintumisen vaiheessa (norming) jäsenet ovat löytäneet paikkansa ryhmässä ja tuntevat voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Usein ryhmän varsinainen tehtävä jää tämän tunteen varjoon, jolloin ohjaaja on vastuussa ryhmälle asetetun tehtävän toteutumisesta. Harmi kyllä, joskus ohjaaja voi tässä tilanteessa olla ilonpilaaja. Ryhmän vakiintumisen vaiheessa säännöt ovat selvillä ja jäsenet uskaltavat ilmaista mielipiteitään avoimesti. Ryhmän sisäiset roolit ovat muodostuneet ja jäsenet kokevat olevansa riippuvaisia toisistaan. Ryhmän omaehtoista toimintaa tarkastellessa ohjaajan rooli ei ole enää niin suuressa merkityksessä. Ohjaaja voi jäädäkin tietoisesti seuraamaan sivummalle ryhmän toimintaa.

Ryhmän toiminnan ja menestymisen vaiheessa (performing) ryhmä saavuttaa tavoitteitaan ja yhteistyö on tehokasta. Ryhmän jäsenet luottavat toinen toisiinsa ja ryhmän sisällä on monenlaisia joustavia sosiaalisia suhteita ja alaryhmiä. Ryhmä kestää tässä vaiheessa hyvin myös epäonnistumisia ja vastuun kantaminen yhdessä on luontevaa. Haasteena on tässä vaiheessa, se ettei ulkopuolisen ole helppoa liittyä osaksi ryhmää. Ohjaajan on tässä vaiheessa hyvä antaa positiivista palautetta ryhmälle, sillä se pitää ryhmän motivaatiota yllä. Ohjaajan kannattaa myös pyrkiä etsimään ryhmälle uusia haasteita.

Ryhmän toiminta päättymisen vaihe (adjourning) on tyypillisesti haikea ja se voi herättää vaikeita tunteita. Ohjaajan onkin valmisteltava ryhmää hyvissä ajoin ryhmän toiminnan päättymisestä. Ryhmä on saavuttanut tavoitteensa, eikä toiminta ole tässä vaiheessa suorituskeskeistä. Ryhmän kesken voi olla hyvä muistella yhteisiä hetkiä, onnistumisia ja kommelluksia. Muista ohjaajana antaa tilaa tunteille ja ajatuksille ryhmän sisällä.

Muista että jokainen ryhmä on toiminnaltaan yksilöllinen. 

Alavalikon sisältö

  • Ryhmäprosessi ja ryhmän ohjaaminen
    • Erilaiset ryhmät
    • Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö
    • Normit ja roolit ryhmässä
    • Erimielisyydet ja konfliktit
    • Toimivan ryhmän edellytykset
  • Ohjaamisen menetelmät
    • Ohjaajan identiteetti
    • Ohjaajan vuorovaikutustaidot
      • Sanallinen ja sanaton viestintä
    • Ohjaamisen hyvät käytännöt
    • Tiiminvetäjän ja tiimipelaajan taidot
      • Johtajuuden erilaiset teoriat
    • Osallistavat menetelmät
    • Toiminnalliset menetelmät
    • Ohjaamisen haasteet
      • Kiusaaminen ja riitatilanteet
      • Palautteen käsittely

Tähän aiheeseen liittyvät sivut

Tähän aiheeseen liittyviä sivuja löytyi yhteensä 5 kappaletta

Erilaiset ryhmät

Ryhmä
Erilaiset ryhmät

Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö

Ryhmä nuoria
Vuorovaikutustaidot ja yhteistyö

Normit ja roolit ryhmässä

Ryhmä kaaviona
Normit ja roolit ryhmässä

Erimielisyydet ja konfliktit

Ryhmä
Erimielisyydet ja konfliktit

Toimivan ryhmän edellytykset

Toimiva ryhmä
Toimivan ryhmän edellytykset

kuvalinkki punosblogiin. kuvalinkki mukila-etäkokousjärjestelmään. kuvalinkki notski-keskustelualustalle.kuvalinkki jemma-pilvipalveluun. kuvalinkki korttilato-jäsenrekisteriin.kuvalinkki pinskujen kotisivulle.

Pinskupakki 2.0 | © Pinskut ry | Lintulahdenkatu 10, 2. kerros, 00500 Helsinki