Leivänpaahdin

Yksipelaaja on osoittaja joka osoittaa ringissä olevaa pelaajaa ja sanoo onko se rikki vai ehjä. Osoitetun pelaajan molemmilta puolilta olevat vierus toverit kääntyvät ja ojentavat kädet osoitetun pelaajan ympärille. 

RIKKI osoitettu Pysyy paikallaan vieruskaverit hyppii kädetojennettuna osoitettua palaajaa.

EHJÄ osoitettu pelaaja hyppii vierellä seisovat kädetojennettuna 

 

Pelissä osottaja vaihtuu jos joku pelaa väärin tai jos toiminta kestää liian kauan.

Tuoli hyrrä

Kaikki paitsi yksi istuu tuolilla. Tämä lähtee kiertämään ympyrän sisällä ja muut ojentavat käden eteenpäin. Yksi kerrallaan jonon perässä oleva ottaa jonkun mukaan tuolilta. Kun kaikki on seisaallaan jonossa niin kaikki etsivät itselleen istuma paikan jäljelle jäävä on uusi keriä.

Gato Mia - Kissa naukuu (leikki Brasiliasta)

Piilos- ja arvuutusleikki Brasiliasta!

Leikkiin tarvitaan leikkijöitä sekä pimeä tila tai jotain millä peittää etsijän silmät.

Valmistelut: Yksi leikkijöistä jää etsijäksi. Muut menevät piiloon ja jäävät sinne liikkumatta.

Säännöt:

1. Etsijä yrittää löytää piiloon menneitä leikkijöitä pimeässä.

2. Kun etsijä löytää yhden piiloon menneistä, hän pyytää "kissaa naukumaan".

3. Löydetyn pitää naukua kuin kissa.

4. Etsijä arvaa kenestä on kyse.

5. Mikäli arvaus osuu oikeaan, löydetty jää etsijäksi seuraavalla kierroksella.

Yks, kaks, kolme

Loru: "Yks' kaks' kolme, istu isän polveen. Äiti sanoi älä istu, isä sanoi istu vaan. Näin sitä istutaan."

Kävellään piirissä kädet ristissä ja hoetaan lorua. Lopussa hiivitään ja mennään nopeasti kyykkyyn, kun sanotaan lorun viimeinen sana.

Selkäkuvia

Leikin vetäjä pyytää lapsia etsimään itselleen parin. Hän ohjaa parit istumaan peräkkäin, katse samaan suuntaan, hiljaa kuulostellen. Mikäli lapset haluavat aikuisten syliin, sekin sopii. Piirtäkää vuorotellen kuvia toisen selkään ja arvailkaa, mitä kuvissa on. Piirtää voi myös ilman arvaamista, jolloin yhteistä kieltä ei tarvita.

Sähkötysmurhaaja

Leikkijät muodostavat ringin ja yksi on leikinjohtaja. Kaikki leikkijät paitsi leikinjohtaja, sulkevat silmänsä. Leikinjohtaja kiertää ringin ja koskettaa niitä selkään, keistä tulee murhaajia. Murhaajien määrä riippuu leikkijöiden määrästä. Leikinjohtaja ilmoittaa kun hän on kiertänyt piirin, jolloin muut avaavat silmänsä ja ottavat toisiaan käsistä kiinni. Pienen hetken kuluttua murhaajat alkavat lähettää sähkötystä. Murhaaja puristaa toisen kättä niin monta kertaa, kuinka monta leikkijää on siihen henkilöön kenet hän haluaa murhata. Jos esim.

Esterin auto

Laulu toistetaan niin monta kertaa kuin halutaan, liikkeet tehdään isommin ja ääntä käytetään aina enemmän! Autoon vaihdettava osa vaihtuu joka kerta, seuraavien säkeistöjen vaihdettavia osia ovat; 

maali (tehdään maalausliikettä), pohja (näytetään käsillä pohja) & koko auto (näytetään koko auto liikettä käsillä)

Laulu menee näin:

Esterin auto on Datsun G (tehdään käsillä G-kirjain)

Autolla Esteri kurvailee (kurvaillaan)

Mummo kun saapuu kaupunkiin (tömistellään kuin mummot)

Aaluette

Esilaulajat laulavat/huutavat ensin, ja muu joukko toistaa perässä. Sitten tätä jatketaan monta kertaa aina ääntä koventaen.

AALUETTE, aaluette

PIKE PIKE PUSSE, pike pike pusse

AALU AALU AALUE, aalu aalu aalue

FILLARIN SATULA, fillarin satula

KAASUPOLJIN, kaasupoljin

YLIPITKÄ VIINERI, ylipitkä viineri

EI TUU MITTÄÄN, ei tuu mittään

TÄYTYY LAULAA LUUJEMPAA, täytyy laulaa lujempaa (viimeiseksi tämän kohdalla lauletaan TÄYTYY LAULU LOPETTAA, täytyy laulu lopettaa)

Viemäri ja vesipisarat (kurki ja sammakko)

Yksi leikkijöistä on suuri, pelottava viemäri, joka haluaa imaista vesipisarat mukaansa. Muut leikkijät ovat vesipisaroita, jotka eivät halua viemäriin. Aikuinen pitää vesipisaroiden tippumista muistuttavaa ääntä taustalla. Leikkijät liikkuvat vapaasti tilassa. Kun ääni loppuu, vesipisarat jähmettyvät paikalleen. Viemäri yrittää nähdä jonkun vesipisaroista liikkuvan. Ne vesipisarat, jotka liikkuvat hiljaisuuden aikana, imaistaan viemäriin, ja he putoavat pelistä pois. Poispudonneet etsivät liikkujia seuraavien hiljaisten hetkien aikana.

Ameeba - heinäsirkka - pupu - gorilla - ihminen

Pelissä jokainen kulkee alueella äännellen omaa ääntänsä ja tehden sille ominaista liikettä.

Aluksi kaikki ovat Ameeboja. Kun kaksi saman eliökunnan edustajaa tapaavat, he taistelevat kivi-paperi-sakset -taistelun. Se kumpi voittaa, nousee yhden asteen kehityskaarella ylöspäin ja hävinnyt pysyy samalla tasolla kuin olikin.

Kun pelaaja saavuttaa ihmisen, pääsee hän pois pelistä. 

Ameeba: Liikkuu niiinkuin rintauinnissa ja ääntelee "ameeba, ameeba"

Heinäsirkka: Liikkuu kädet korvien yläpuolella etu- & keskisormet koukussa ja ääntelee "zirp, zirp"

Sivut