ohjattaviin aktiviteetteihin liittyvät materiaalit ja suoritusohjeet
Pieni ryhmä (n. 2-4, voi toteuttaa myös yksin) Ratkaisijoita suunnittelee ja ohjaa aktiviteetin valiten seuraavista: https://pinskupakki.fi/ohjelma/aktiviteetit/aktiviteettiselain/aistijat-... Aistijoille, https://pinskupakki.fi/ohjelma/aktiviteetit/aktiviteettiselain/oivaltaja... Oivaltajille tai https://pinskupakki.fi/ohjelma/aktiviteetit/aktiviteettiselain/taitajat-... Taitajille.
Käykää yhdessä huolellisesti läpi valitsemanne ikäryhmän aktiviteetin suoritusohjeet ja kasvatustavoitteet. Mitä taitoja/osaamista aktiviteetilla halutaan opettaa lapsille? Ristiriitojen ratkaisussa ja turvallisen paikan löytämisessä täytyy ottaa huomioon, että tilasta tehdään mahdollisimman turvallinen kaikille. Ennen aktiviteettia on hyvä sopia turvallisemman tilan säännöistä ja sopia yhteiset pelisäännöt. Esimerkiksi osallistujille täytyy antaa mahdollisuus vaihtaa heille annettua kiusaamistilannetta, jos se esimerkiksi tuntuu liian henkilökohtaiselta tai muuten pahalta. Nuoremmille (ja myös vanhemmille) on tärkeää, että jokainen osallistuja saa äänensä (joko puhumalla tai esim. peukkua nostamalla) kuuluviin ja kokee, että hänellä on tärkeitä taitoja.
Ohjaaja tukee nuoria ohjaajia aktiviteetin valmistelussa ja ohjaamisessa. Hän käy heidän kanssaan läpi aktiviteetin kasvatustavoitteet ja keskustelee heidän kanssaan, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon. Ohjaamisen jälkeen ohjaaja ja nuori ohjaaja käyvät reflektoivan keskustelun yhdessä, että millaista oli ohjata ristiriitojen ratkaisuun liittyvä aktiviteetti.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on harjoitella aktiviteetin suunnittelua ja toteutusta lasten kanssa rauhankasvatuksen ja ristiriitojen ratkaisun näkökulmasta.