Etusivu » Leikkien luokittelu » Arvoitusleikit

Arvoitusleikit

Alla listatut sivut kuuluvat valitsemaasi ryhmään. Listassa on 10 sivua, joista tällä hetkellä näkyvissä 1 - 10.

Kukin sanoo vuorollaan yhden sanan. 

Seuraavan on aloitettava oma sanansa samalla kirjaimella, johon edellinen sana päättyy.

Esim. ensimmäinen sanoo "Talo", seuraava sanoo "Onki", sitä seuraava sanoo "Ihminen" jne...

Jos ei keksi sanaa, pelaaja voidaan pudottaa pois. 

Leikkiä jatketaan niin kauan kunnes kaikki ovat pudonneet tai niin kauan kuin jaksetaan. 

Tämä leikki kehittää yhteistyötä ja sosiaalisuutta.

Yksi leikkijä aloittaa sanomalla, että hän on jokin tai joku joka etsii tärkeää asiaa. Esim. "Olen balettitanssija ja etsin tanssikenkääni."

Seuraava jatkaa "Olen tanssikenkä ja etsin jalkaa", josta kolmas jatkaa että "Olen jalka ja etsin jalkapalloa".

Näin jatketaan. Jos joku ei keksi sopivaa sanaa, voivat kaikki pohtia sitä yhdessä. 

Yksi leikkijöistä ajattelee mielessään jotain eläintä tai kasvia.

Toiset yrittävät kysymysten avulla selvittää, mikä kasvi tai eläin on kysymyksessä.

Kysymysten on oltava sellaisessa muodossa, että niihin voi vastata ainoastaan kyllä tai ei.

Oletko karvainen? Syötkö muita eläimiä? Osaatko lentää?

Onko sinulla lehdet? Kasvatko isommaksi kuin polven korkuiseksi?

Yksi leikkijöistä ajattelee mielessään jotain eläintä tai kasvia.

Toiset yrittävät kysymysten avulla selvittää, mikä kasvi tai eläin on kysymyksessä.

Kysymysten on oltava sellaisessa muodossa, että niihin voi vastata ainoastaan kyllä tai ei.

Oletko karvainen? Syötkö muita eläimiä? Osaatko lentää?

Onko sinulla lehdet? Kasvatko isommaksi kuin polven korkuiseksi?

Yhdelle vapaaehtoiselle leikkijälle kiinnitetään selkään/otsaan kuvalappu tai

luonnontuotteen nimi, josta selviää, mikä luonnontuote hän on.

Leikkijä ei itse tiedä, mitä lapussa lukee, mutta muut leikkijät tietävät.

Arvaaja kyselee muilta kysymyksiä tarkoituksena saada arvoitus selville.

Muut antavat vihjeitä, kunnes leikkijä arvaa oikein.

Varusteeksi tarvitaan tulitikkurasia, johon leikinohjaaja kiinnittää leikkijöiden huomion. Leikissä on tarkoitus antaa tulitikkurasia viereiselle kaverille sanomalla samalla joko ”puhelaatikko on auki tai puhelaatikko on kiinni”. Leikinohjaaja aloittaa sanomalla "Puhelaatikko auki". Samalla hän pitää auki omaa suutaan sekä tikkurasiaa. Sitten hän sanoo "Puhelaatikko kiinni", sulkee suunsa ja tikkurasian.

Leikin johtaja aloittaa: Menin vanhojen tavaroiden kauppaan, en voinut viedä sinne mitään uutta, joten vein haarniskan.

Seuraavaksi leikkijät pääsevät mukaan, tehtävänä ehdotella ja keksiä mitä voisivat viedä kauppaan. Helikopteri ja tietokone käy, mutta kumisaapas ja puhelin eivät käy koska niissä on u-kirjain.

 

Leikin tarkoituksena on keksiä, miten tullista pääsisi läpi. Ohjaaja voi valita aihealueen tai alkukirjaimen, jolla pääsee tullista läpi ja aloittaa kertomalla, mitä hänellä on matkalaukussa, jotta ohjaaja pääsee tullista läpi. Sen jälkeen jokainen leikkijä vuorollaan saa kokeilla onneaan. Leikin ohjaaja sanoo pääsevänsä tullista läpi esimerkiksi, jos hänellä on mukana leipää. Tällöin tullista pääsee läpi, jos on jotakin ruoka-ainetta matkalaukussa.

Pelaajat istuvat rinkiin esim. tuoleille ja pelin johtaja aloittaa ja heittää tulitikkulaatikon/pallon/pehmolelun esim. Erkille ja sanoo risti-suora / risti-risti / suora-risti / suora-suora.
jos leikin johtjajan jalat ovat suorassa ja Erkin jalat ristissä hän sanoo suora-risti ja peliä jatketaan kunnes melkein kaikki ovat ymmärtäneet pelin idean.

Älypeli. Leikin ideana on oivaltaa mikä on pelin juoni. Ollaan piirissä. Jokainen sanoo vuorollaan että onko hissi ylhäällä/alhaalla tai menossa ylös/alas. Leikin johtaja vahvistaa tai kieltää tämän sen mukaan miten leikkijän jalat ovat. Jos leikkijän jalka on toisen päällä ristissä on hissi ylhäällä, jos leikkijä samalla nostaa jalan ristiin, on hissi menossa ylös. Jos jalat on molemmat lattialla on hissi alhaalla ja jos leikkijä on juuri laskemassa jalkaansa lattialle on hissi menossa alas. Leikkiä pelataan niin kauan kuin jokainen oivaltaa leikin idean.