Suoraan ristiin ristiin suoraan

Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä. Leikin vetäjän pitää tietää mikä leikin juju on ja aloittaa ns. "viestin" osoittamalla jotakin pelaajaa ja sanoo "suoraan" (isossa ryhmässä auttaa että sanotaan ensin henkilön nimi kenelle viestiä jatketaan). Leikin vetäjän pitää aina vastata onko seuraava mitä sanotaan, oikein. Hän kenelle viesti menee, jatkaa viestiä sanomalla "suoraan" tai "ristiin". Leikin vetäjä katsoo että sanonta on oikein tai väärin.

A:sta Ö:hön

Tarvitaan kynä ja paperia jokaiselle leikkijälle. Leikkijät istuvat piirissä. 

Paperin vasempaan reunaan kukin kirjoittaa allekkain aakkoset a:sta ö:hön.

Leikinjohtaja sanoo tämän jälkeen kunkin kirjaimen kohdalla kysymyksen, jota vastaavan sanan kukin kirjoittaa ko. kirjaimen kohdalle listaan. Kysymykset voivat käsitellä joko rajattua aihetta tai yleistietoutta, esim. luonnontiedettä, maantiedettä, urheilua, historiaa jne.

Auki, kiinni, raollaan

Leikkiin tarvitaan tyhjä tulitikkulaatikko tms.

Osallistujat istuvat piirissä. Laatikko kiertää leikkijältä toiselle.

Laatikon antaessaan sanoo jokainen leikkijä jonkun seuraavista lauseista: ”Nyt se on kiinni”, ”Nyt se on raollaan”, ”Nyt se on auki”, jolloin laatikko tosiaan niin on. Leikinjohtaja toimii tuomarina sen mukaan, kuinka asianomainen pitää suutaan. Leikin perus ajatuksena on nimittäin se, että sanottuaan esim. ”Nyt se on kiinni”, ko. leikkijä panee suunsa kiinni. Leikitään kunnes kaikki ovat huomanneet.

Tullista läpi

Leikin tarkoituksena on keksiä, miten tullista pääsisi läpi.

Ohjaaja voi valita aihealueen tai alkukirjaimen, jolla pääsee tullista läpi ja aloittaa kertomalla, mitä hänellä on matkalaukussa, jotta ohjaaja pääsee tullista läpi. Sen jälkeen jokainen leikkijä vuorollaan saa kokeilla onneaan. Leikin ohjaaja sanoo pääsevänsä tullista läpi esimerkiksi, jos hänellä on mukana leipää. Tällöin tullista pääsee läpi, jos on jotakin ruoka-ainetta matkalaukussa.

Elävät kirjaimet

Leikkijöitä tarvitaan noin 20.

Jokaiselle osallistujalle annetaan pahvinpala, jossa on kirjain. Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen niin, että molemmilla joukkueilla on samat kirjaimet. Kun ohjaaja huutaa jonkun kirjaimista muodostuvan sanan, on leikkijöiden kiirehdittävä sellaiseen järjestykseen, että sanan voi lukea.

Nopeimmin selviytynyt joukkue saa yhden pisteen. Joukkue, joka ensimmäisenä saavuttaa 10 pisteen rajan, on voittaja.