Etusivu » Leikkien luokittelu » Tutustumisleikit

Tutustumisleikit

Alla listatut sivut kuuluvat valitsemaasi ryhmään. Listassa on 18 sivua, joista tällä hetkellä näkyvissä 1 - 10.

Tätä leikkiä voidaan käyttää sekä nimien oppimiseen että tutustumiseen.  Leikkijät istuvat ympyrässä.

Leikinohjaaja antaa pienen esineen esim. avainrenkaan, joka kiertää ihmiseltä toiselle, kunnes hän sanoo "STOP".

Se, jonka kädessä avainrengas on, kertoo nimensä ja jotain itsestään, esim. mieliharrastuksensa. 

Voidaan sopia aihe, josta esineen saanut kertoo, tai annetaan leikkijöiden kertoa siitä mistä itse haluavat.

Leikkiä jatketaan kunnes kaikki ovat saaneet vuoron. 

Leikkijät istuvat piirissä ja vessapaperirulla annetaan jollekin leikkijöistä.

Leikinohjaaja kertoo leikkijöille, että vessapaperin saannissa on tänään vaikeuksia ja käytettävissä on vain tämä rulla,

josta jokaisen on varattava itselleen sinä päivänä tarvitsemansa määrä. 

Kun jokainen on ottanut rullasta osansa, leikinohjaaja kertoo, ettei paperin saannissa olekaan vaikeuksia,

vaan jokaisen täytyy nyt kertoa itsestään yhtä monta myönteistä asiaa kuin on ottanut paperinpaloja. 

Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä. Ohjaaja sanoo erilaisia ominaisuuksia, jotka voisivat liittyä leikkijöihin, ja kuinka monta tuolia leikkijöiden pitäisi siirtyä. Ominaisuudet voivat olla esimerkiksi luonteenpiirteitä, harrastuksiin tai perhesuhteisiin liittyviä. Ohjaajan antama ohje voisi olla seuraavanlainen: "Jos harrastat pianon soittoa, siirry istumaan neljä tuolia oikealle." Leikkijä, jolle ominaisuus sopii, siirtyy ohjeen mukaan. Jos tuolilla istuu leikkijä, hänen syliinsä mennään istumaan.

Ohjaaja on valmistanut etukäteen adjektiivilaput, joissa lukee mustavalkokirjaimin ja pistekirjoituksella adjektiiveja. Ohjaaja jakaa jokaiselle leikkijälle neljä lappua. Tämän jälkeen leikkijät saavat vaihtaa lappuja keskenään niin kauan, kunnes adjektiivit sopivat leikkijälle. Kun kaikilla on itselle sopivat adjektiivit, käydään läpi, millaisia ihmisiä ryhmään kuuluu.

 

Jokainen kirjoittaa paperiin nimensä sekä 3 asiaa, joista pitää ja 3 asiaa, joista ei pidä. Johtaja kerää paperit ja lukee jostain lapusta esim. kaksi asiaa. nyt leikkijöiden tehtävänä on arvata kuka lapun on kirjoittanut, leikin johtaja kertoo lopuksi kuka kirjoittaja oli. Leikkiin voi liitää myös pisteiden keräämisen.

Leikkijöille jaetaan laput joissa on esim. seuraavia eläimiä: lammas, kissa, lehmä, kana, lepakko. Lappua ei saa näyttää muille. Kun kaikki ovat selvillä eläimistään, leikkijöiden tehtävänä on etsiä oma eläinlaumansa, elehtien ja ääntelehtien lapussa olevan eläimensä mukaan. Se eläinlauma joka on ensimmäiseksi koossa voittaa.

Leikkijät istuvat piirissä ja taputtavat vuorotellen polviin ja käsiin.

Kaikki sanovat tahdissa: Kuka pölli kaikki meidän piparit? / Who took the coocies from the cookies jug?

Leikin ohjaaja jatkaa ja sanoo jonkin nimen seuraavasti: Kalle pölli kaikki meidän piparit. / Kalle the coocies from the cookies jug!

Kalle jatkaa: Mitä, minä? / Oh, me?

ja kaikki sanoo: niin, sinä! / Yes, you!

Kalle vastaa: Minulla on alibi. / Couldn’t be!

Kaikki sanovat yhteen ääneen: No, kukas ne pihisti? / Then who?

Leikkijät jaetaan kolmeen tai useampaan ryhmään leikkijöiden lukumäärästä riippuen. Jokaiselle ryhmälle annetaan jonkin hedelmän nimi: esim. omenat, banaanit, appelsiinit.  Leikkijät istuvat tuoleilla piirissä ja yksi menee keskelle seisomaan. Keskellä olija huutaa jonkun ryhmän nimen esim. ”omenat”, jolloin kaikki omenat vaihtavat nopeasti keskenään paikkaa. Myös huutaja yrittää saada paikan itselleen ja tällöin ilman tuolia jäänyt siirtyy keskelle uudeksi huutajaksi. Jos huutaja huutaa 'hedelmäsalaatti', vaihtavat kaikki paikkaa. Viereiselle paikalle ei saa istua.

Valitaan pariksi sellainen henkilö, jota ei tunne ennalta. Vastataan seuraaviin kysymyksiin parista katselemalla ja arvioimalla häntä. Kirjoitetaan vastaus paperiin. Harjoituksen aikana ei saa puhua.

Vertailkaa yhdessä lopuksi, miten arvaukset pitävät paikkansa.

 

KYSYMYKSET:

1. Millaisessa talossa hän asuu?

2. Mikä on hänen lempiohjelmansa TV:ssä?

3. Mikä on hänen lempiruokansa?

4. Millaisesta musiikista hän pitää?

5. Millaista liikuntaa hän harrastaa? Tai mitä harrastuksia hänellä on?

6. Ketä hänen perheeseensä kuuluu?

Osallistujille annetaan käsky muodostaa rivi esimerkiksi iän, silmien värin tai pituuden mukaan. Leikkijöiden tulee tehdä rivi kommunikoimalla ilman ääntä.

Sivut