Kynä ja paperia, identiteettihahmo joko itse piirrettynä tai tulostettuna https://rauhankasvatus.fi/wp-content/uploads/2021/08/Koulu-vailla-vertaa... s.47
Ohjaajat tekevät kaksi harjoitusta, joiden tarkoitus on havainnollistaa omien identiteettiemme osia osana yhteiskuntaa ja pohtia omia taitojaan syrjinnän tunnistamisessa perustuen omiin etuoikeuksiin.
1. Teflon-testi
Testissä jokainen osallistuja merkitsee ylös saamansa pisteet. Osallistujien ei tarvitse kertoa pisteitään muille, koska testissä on kyse oman tietoisuuden lisäämisestä. Jos osallistujilla on kuitenkin intoa ja halukkuutta keskustella tuloksista, voidaan niitä käydä myös yhdessä läpi.
Teflon-testin kysymys kuuluu: Kuinka usein joudut elämässäsi epämukaviin tilanteisiin tai epämukavan erityishuomion kohteeksi seuraavien ominaisuuksiesi takia?
Pisteiden lasku: Usein: 3 pistettä, Joskus: 2 pistettä, Harvoin: 1 piste, En koskaan: 0 pistettä
Osallistujat laskevat itselleen pisteet jokaisesta kohdasta. Pisteitä voi saada kaikkiaan 0-30. Ohjaaja kertoo lopuksi, että mitä pienemmät pisteet saa, sitä harvemmin joutuu elämässään syrjityksi. Testin nimi viittaa siihen, että jos emme itse joudu kohtaamaan syrjintää, voi pinnallemme muodostua ikään kuin liukas ja hylkivä teflon-kuori. Silloin meidän on vaikeampi havaita syrjintää ja olemassa olevia epäyhdenvertaisia valtarakenteita. Syrjintää pitää siis aktiivisesti opetella havainnoimaan, jotta siihen voidaan puuttua.
Lähde: https://maailmankoulu.fi/wp-content/uploads/2018/11/teflontesti.pdf
2. Identiteetti ja ennakkoluulot harjoitus
Tulostettuun tai itse piirrettyyn Identiteettihahmoon kirjataan ylös omia identiteetin osasia eli tavallaan rooleja, joita omassa elämässä on. Niitä voivat olla esimerkiksi: nimi, ikä, sukupuoli, kansallisuus/kansallisuudet, kielet, lempimusiikki, harrastukset, mieltymykset, uskonto tai maailmankatsomus, opiskelu/työ, perhe, suku, rooli perheessä, missä sinulla on juuria, nykyinen asuinalue jne. Kun roolit on kirjattu, voidaan keskustella yhteisesti tai vaikka vierustoverin kanssa omista rooleista ja miettiä ennakkoluuloja, joita kuhunkin rooliin saatetaan liittää. Jos harjoitus tehdään ryhmässä, osallistujille on hyvä sanoa, että kirjoita tähän vain sellaiset identiteettisi osat, joista olet valmis puhumaan. Lopuksi näitä identiteetin osasia voi sijoitella nelikentälle, jossa toisen akselin muodostaa “valittu” - “ei valittu” ja toisen yhteiskunnallisesti “arvostettu” - “ei arvostettu”. Jos harjoitusta tekevät esimerkiksi suomalaissyntyiset ohjaajat, on heidän elämässään todennäköisesti paljon sellaisia rooleja, jotka he ovat itse voineet valita ja jotka ovat melko arvostettuja. Lopuksi voi nostaa esiin sen, että mitä heikommassa asemassa ihminen on yhteiskunnassa (kuten vaikka pakolaisleirillä asuva pakolainen), sitä vähemmän hänen identiteetissään on osia, jotka hän on voinut valita tai jotka ovat yhteiskunnassa arvostettuja.
Lähde: Rauhankasvatusinstituutin Koulu vailla vertaa -opas ja https://maailmankoulu.fi/wp-content/uploads/2018/12/ylkoulun-ja-toisen-a...
Aktiviteetin voi tehdä itsekseen, jolloin ohjaaja ohjaa omaa pohdintaansa itse. Hedemällisintä olisi kuitenkin toteuttaa aktiviteetti yhdessä esimerkiksi kolmen muun ohjaajan kanssa, jolloin voitte keskustella ja pohtia aiheesta yhdessä. Tällöin yksi ohjaajista voi ottaa pääasiallisen vetovastuun aktiviteetista.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on tutkia omaa asemaansa ja identiteettiään yhteiskunnassa ja tunnistaa omat etuoikeutensa ja tätä kautta omat ajatusmallinsa syrjintään liittyen. Kun on tietoinen omasta asemastaan yhteiskunnassa, tunnistaa helpommin epäyhdenvertaisuutta ja syrjintää sitä todistaessaan ja voi puuttua siihen.