erilaiset vihapuhetilanteet paperilla
1. Aloittakaa aktiviteetti keskustelemalla vihapuheesta ja sen erityispiirteistä. Vihapuhe on solvaavaa, loukkaavaa ja toisen ihmisarvoa halventavaa viestintää, joka kohdistuu johonkin henkilöön, useimmiten jonkin ryhmän edustajana. Vihapuhe rajoittaa kohteensa oikeutta tulla kuulluksi ja nähdyksi omana itsenään. Vihapuhe pyrkii antamaan stereotyyppisen ja alentavan kuvan kohteestaan ja uhkaa kohteensa ihmisarvoa ja ihmisoikeuksia. Vihapuhe voi ilmetä mediavälitteisesti tai kasvokkaisissa kohtaamisissa. Vihapuhe ei ole vain sanallista viestintää, vaan voi olla myös kuvallista tai muuta ilmaisua, esimerkiksi musiikkia. Usein vihapuhe kohdistuu ihmiseen jonkin ryhmän edustajana: etnisen taustan, sukupuolen, seksuaalisen suuntautumisen, uskonnon, äidinkielen, maailmankatsomuksen, vamman, ulkonäön tai muun ominaisuuden perusteella. Vihapuhe kohdistuu usein myös henkilöihin, jotka nähdään jonkin tietyn ryhmän julkisina puolestapuhujina tai auttajina. Vihapuhe voi eskaloitua väkivallaksi, mutta kaikki vihapuhe ei ole välttämättä edes sävyltään aggressiivista, vaan hyvinkin rauhallisesti argumentoitua.
2. Seuraavaksi käydään yhdessä läpi erilaisia tilanteita ja mietitään, onko kyseessä vihapuhetilanne. Jaa osallistujat kolmen hengen ryhmiin. Lue alla olevia keksittyjä esimerkkejä vihapuhetilanteista. Jokaisen tarinan jälkeen pyydä ryhmiä miettimään, ovatko esimerkit vihapuhetta vai eivät, ja mistä he tunnistivat esimerkin vihapuheeksi. Ryhmissä ei tarvitse olla yksimielisyyttä aiheesta, tärkeintä on keskustelu ja pohdinta siitä, miksi jokin tilanne on vihapuhetta. Kirjaa ylös vihapuheen tunnusmerkkejä: se on solvaavaa, törkeää, henkilökohtaista, kohdistuu usein ihmiseen jonkin ryhmän edustajana, tekijät ovat usein anonyymejä, se aiheuttaa kohteessaan pelkoa, se ei ole vain puhetta vaan myös tekoja jne.
3. Seuraavaksi harjoitellaan yhdessä puuttumista vihapuhetilanteisiin forum-teatterin* avulla. Pysytään samoissa kolmen hengen ryhmissä. Anna jokaiselle ryhmälle luettavaksi jokin vihapuhetarina. Esimerkkejä vihapuhetarinoista löydät täältä: https://www.globaalikoulu.net/wp-content/uploads/2017/09/Plan_Vihapuhe_koulutusmateriaali_34s.pdf s. 27 tai http://blogs.helsinki.fi/hatespeech/ media/in-finnish/. Ryhmä voi myös keksiä itse vihapuhetilanteen. Anna ryhmän tutustua tarinaan ja suunnitella sen perusteella lyhyt, muutaman minuutin näytelmä. Kerro ryhmille, että näytelmässä vihapuhetilanteeseen ei tarvitse keksiä onnellista loppua tai ratkaisua, vaan että ratkaisuehdotukset tulevat yleisöltä. Anna ryhmille mahdollisuus harjoitella näytelmää ennen sen esittämistä. Jokainen ryhmä esittää oman näytelmänsä. Kun näytelmä on esitetty ensimmäisen kerran, keskustellaan ensin koko ryhmän kanssa, että millaisesta vihapuhetilanteesta on kyse ja ehdotetaan ratkaisua tilanteeseen. Keskustelun pohjalta ryhmä esittää oman näytelmänsä uudelleen samalla tavalla kuin aiemmin, kunnes tulee tilanne, jossa jonkun ryhmäläisen mielestä henkilö voisi toimia toisin. Silloin hän sanoo STOP ja asettuu korvaamaan alkuperäisen näyttelijän. Tällöin osat vaihtuvat ja näyttelijästä tulee tarkkailija. Yleisöstä kenellä tahansa on mahdollisuus keskeyttää tilanne ja ehdottaa tilalle toista ratkaisua, jolloin osat vaihtuvat.
4. Harjoitus puretaan lopuksi yhteisellä keskustelulla. Voitte keskustella esimerkiksi seuraavista kysymyksistä: Miltä tuntuisi vastustaa vihapuhetta oikeassa elämässä? Minkälaista oli keksiä konkreettisia ratkaisuja vihapuhetilanteisiin? Ovatko samanlaiset keinot toimivia erilaisissa tilanteissa?.
*Forum-teatteri on yleisöä osallistava teatterimuoto, jossa katsoja ja yhteisön aihe ovat pääroolissa. Esitys avataan avoimeksi keskusteluksi, jossa teatteri toimii keskustelun välineenä yhteisön sisältä kumpuaville aiheille. Yleisö pääsee ratkomaan tarinan ja sen henkilöiden tilanteita tekemällä omia ehdotuksiaan näytelmän kohtauksiin tai loppuratkaisuihin. Forum-teatterin tarkoituksena on käsitellä, keskustella ja kokeilla miten erilaiset toimintatavat vaikuttavat tilanteisiin, joissa ilmenee sortoa. Keskustelun ja osallistumisen myötä pyritään yhteisön, ja yksilöiden voimaantumiseen.
Aktiviteetti on sovellettu Plan International Suomen Vihapuheesta dialogiin –materiaaleista sekä THL:n Tunne- ja turvataitoja lapsille –materiaaleista.
Ohjaaja fasilitoi keskustelua nuorten kanssa. On tärkeää, että erityisesti tämän aktiviteetin aikana tilasta tehdään mahdollisimman turvallinen kaikille. Ennen aktiviteettia on hyvä sopia turvallisemman tilan säännöistä ja sopia yhteiset pelisäännöt. Esimerkiksi osallistujille täytyy antaa mahdollisuus vaihtaa heille annettua vihapuhetilannetta, jos se esimerkiksi tuntuu liian henkilökohtaiselta tai muuten pahalta. Draamaharjoitukset vaativat onnistuakseen jonkin verran lämmittelyä, luottamuksen rakentamista ja rooleihin asettumista ryhmäläisiltä. Jos aikaa on vähän, harjoitusta voi nopeuttaa ottamalla vain yhden tai kaksi ryhmää vapaaehtoisia näyttelemään, ja loput osallistujat ovat yleisönä. Kun näyttelijät valmistelevat näytelmää, yleisönä toimivat voivat lämmitellä keksimällä erilaisia tapoja ratkaista vihapuhetta.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on opetella tunnistamaan vihapuhetta ja miltä se voi tuntua sekä pohtia eri keinoja puuttua siihen.