Diplomi, itsetehty tai liiton asiakirjapohja
Valitaan ryhmän sovittelija Yksi tapa toteuttaa rauhankasvatusta on järjestää kerho/leiriryhmän sovittelijan valinta, jonka tarkoitus on nostaa esille omassa yhteisössä sovittelevassa hengessä toimineita lapsia, ryhmiä tai vaikkapa ohjaajia. Valinta voidaan toteuttaa joko paikallisella, alueellisella tai koko järjestön tasolla. Pinskuyhteisöt voivat halutessaan palkita oman yhteisön sovittelijan omalla diplomilla. SOVITTELIJAN VALITSEMISEN PERUSTEET Lapset ja nuoret valitsevat henkilön tai ryhmän ansiokkaasta sovittelutyöstä tai taustatyöstä rauhallisen ilmapiirin aikaansaamisessa tai tukemisessa. Sovittelijan valinnan ideana on antaa tunnistusta joko yksittäisille henkilölle tai ryhmälle rauhallisen, suvaitsevaisen ja turvallisen ilmapiirin edistämisestä. Sovittelija on omalla toiminnallaan edistänyt yhteisön positiivista ja rakentavaa ilmapiiriä osoittaa ymmärtämystä toisten erilaisia näkökulmia kohtaan ja kunnioittaa niitä on mahdollisesti edesauttanut koulussa tapahtuneen ristiriitatilanteen ratkaisemisessa. Nuoremmille ikäluokille valitsemiskriteereitä on hyvä avata muutaman esimerkin kautta. Tällaisia esimerkkejä voivat olla riita- tai kiusaamistilanteet, joissa joku lapsi tai nuori on vaikkapa puuttunut tilanteeseen tai pyrkinyt edesauttamaan sovun syntymistä. Esimerkkinä voi kertoa myös lapsesta tai nuoresta, joka on omalla toiminnallaan edistänyt hyvää ilmapiiriä ja yhteishenkeä. Varsinaista sovittelijakoulutusta järjestää Suomessa Verso. Versokoulutuksen läpikäyneet toimivat kouluissa sovittelijoina, jotka auttavat kanssakoululaisiaan riitojen ratkaisemisessa rauhanomaisesti. (Lisää tietoa osoitteessa: www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu) Tietoa Versosta eli vertaissovittelusta opettajalle (liite) tai sähköisenä http://www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu/assets/files/VERSO_2010.pdf ja http://www.ssf-ffm.com/vertaissovittelu/#
Ohjata prosessia esimerkein ja vastata diplomeista
Sovittelun keskeisinä lähtökohtina ovat osallisuuden vahvistaminen sekä sosiaalisten taitojen oppiminen. Vertaissovittelu perustuu restoratiiviseen ajatteluun, jossa on kyse ihmissuhteiden ja tunteiden huomioon ottamisesta.