Kaksi palloa (yksi pehmeämpi ja toinen kovempi) ja tarpeeksi tilaa liikkua.
Ensin kysytään nuorilta, miten he voivat kertoa, että he ovat vihaisia, surullisia tai stressaantuneita. Keskustele lyhyesti tunteiden merkityksestä ja siitä, miten tunteiden tunnistaminen auttaa käsittelemään niitä.
Seuraavaksi kerrotaan nuorille, että he pääsevät leikkimään pallolla, mutta leikki sisältää myös tunteiden käsittelyä. Pehmeämpi pallo kuvaa positiivisia tunteita kuten iloa ja ja onnellisuutta, kun taas kovempi pallo negatiivisia tunteita kuten surua ja vihaa.
Jokainen nuori saa vuorollaan pidellä palloa (pehmeää palloa) ja kertoa, mitä tunnetta se kuvaa. He voivat kertoa, miksi tuntevat niin, ja mikä voisi auttaa käsittelemään tunteita. Muut voivat antaa myös ehdotuksia, jos ei tiedä, mitä tunnetta tuntee.
Kun kaikki ovat saaneet vuoronsa, anna heille kovempi pallo. Kehota nuoria lyömään sitä voimakkaasti maahan, ikään kuin he heittäisivät negatiiviset tunteet pois. Tämän jälkeen anna nuorille pehmeämpi pallo ja anna heidän heittää sitä toisilleen nauraen ja hymyillen. Tämä auttaa lisäämään positiivisia tunteita ja edistää yhteenkuuluvuutta.
Lopuksi, kun pallopeli on päättynyt, kannusta nuoria miettimään, mitä he ovat oppineet tunteistaan ja miten he voivat käsitellä niitä terveellisesti tulevaisuudessa. Fyysinen aktiivisuus voi auttaa heitä tuntemaan olonsa paremmiksi ja lievittää stressiä.
Ohjaaja osallistuu ohjelmaan.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on urheilu. Lisäksi aktiviteetissa osallistujat oppivat tunteiden tunnistamista ja käsittelyä toiminnallisten harjoitteiden avulla.