Aloitetaan aktiviteetti keskustelemalla osallistujien kanssa ihmisen fysiologista. Käydään läpi tärkeimmät elimet, järjestelmät ja niiden toiminnot. Käytetään tarvittaessa anatomiamallinukkea tai kuvia auttamaan visuaalisessa hahmottamisessa.
Pyydetään osallistujia piirtämään ja merkitsemään ihmisten anatomiaa paperille. He voivat piirtää esimerkiksi kehon ääriviivat ja merkitä tärkeimmät elimet ja järjestelmät. Tämä auttaa heitä hahmottamaan kehon rakennetta ja sijaintia.
Jaetaan osallistujat pareiksi ja pyydetään heitä valitsemaan yksi kehon järjestelmä, kuten hengitys-, verenkierto- tai ruuansulatusjärjestelmä. Pyydetään heitä tutkimaan valitsemaansa järjestelmää tarkemmin ja löytämään vastaukset seuraaviin kysymyksiin:
Osallistujat voivat käyttää kirjoja, internetiä tai muita resursseja löytääkseen tarvittavat tiedot. Kannustetaan heitä myös etsimään selkeitä kuvia tai kaavioita järjestelmästä, jotta he voivat havainnollistaa oppimiaan asioita.
Kun osallistujat ovat keränneet tarvittavat tiedot, pyydetään heitä esittelemään valitsemansa järjestelmä parinsa kanssa. He voivat käyttää apunaan piirrettyjä kuvia tai muita visuaalisia apuvälineitä selittääkseen, miten järjestelmä toimii. Kannustetaan heitä myös vastaamaan toistensa kysymyksiin ja esittämään lisäkysymyksiä oppimansa syventämiseksi.
Lopuksi, pyydetään osallistujia pohtimaan, miten he voivat soveltaa oppimaansa arkielämässään. Kehotetaan heitä miettimään, miten tietoisuus kehon fysiologiasta voi auttaa heitä ylläpitämään terveyttä ja hyvinvointia. Voi esimerkiksi keskustella ravitsemuksesta, liikunnasta tai unen merkityksestä kehon toiminnan kannalta.
Ohjaaja tutkii asiaa etukäteen ja hankkii luotettavia lähteitä sekä auttaa osallistujia.
Tutustua ihmisen fysiologiaan ja ymmärtää kehon toimintojen perusteita.