A4-kokoisia valkoisia paperiarkkeja
Lehtiä, aikakauslehtiä, sanomalehtiä, mainoksia ja muita kuvallisia materiaaleja
Sakset
Liimapuikkoja
Värikyniä tai tusseja
Iso kartonki tai julistelevy
Ensin keskustellaan nuorten kanssa tarinankerronnasta ja kuvallisesta ilmaisusta. Kysytään heiltä, millaisista tarinoista he pitävät ja miten he voivat ilmaista tarinoitaan visuaalisesti.
Ohjaaja kertoo, mitä käsite kollaasi tarkoittaa ja kertoo, että osallistujat luovat oman kollaasiteoksensa. Kollaasissa yhdistetään erilaisia kuvia ja elementtejä luomaan visuaalinen tarina.
Jokaiselle nuorelle jaetaan A4-kokoinen paperiarkki ja kerrotaan heille, että he voivat luoda kollaasin valitsemalla ja leikkaamalla kuvia sanomalehdistä, aikakauslehdistä, mainoksista ja muista kuvallisista materiaaleista.
Nuoria kannattaa kehottaa valitsemaan kuvia, jotka inspiroivat heitä ja liittyvät tarinaan, jonka he haluavat kertoa. Kuvat voivat sisältää ihmisiä, maisemia, esineitä tai abstrakteja muotoja.
Kun nuoret ovat keränneet tarpeeksi kuvia, heille annetaan sakset ja liimapuikot. Heitä kannattaa kannustaa leikkaamaan ja järjestämään haluamallaan tavlla paperille ja liimaamalla ne kiinni.
Kun kollaasit alkavat hahmottua, annetaan nuorille värikynät tai tussit. Nuorien kannattaa korostaa tai lisätä yksityiskohtia kollaasinsa elementteihin värikynillä tai tusseilla.
Kun kollaasit ovat valmiita, nuoret jakavat tarinansa muille ryhmän jäsenille. Heidän kannattaa kuvailla, mitä heidän kollaasi edustaa ja mitä tarinaa se kertoo.
Lopuksi nuoret voivat kiinnittää kollaasinsa isoon kartonkiin tai julistelevyyn. Näin he voivat esitellä teoksensa muille ja luoda tilanteen vaatiessa näyttelyn.
Huomioita: Kannustetaan nuoria olemaan luovia ja kokeilemaan erilaisia kuvien yhdistelmiä, ohjaaja tarjoaa tarvittaessa inspiraatiota esittelemällä tunnettuja taiteilijoita ja kollaasiteoksia ja kehottaa nuoria pohtimaan tarinan elementtejä, kuten hahmoja, tapahtumia, konflikteja ja tunteita, kun he valitsevat kuvia ja rakentavat kollaasiaan.
Ohjaaja keskustelee osallistujien kanssa ja auttaa heitä tarvittaessa.
Kehittää luovuutta, kuvallista ilmaisua ja tarinankerrontataitoja.