Paperia ja kyniä
Tietokone tai mobiililaite internet-yhteydellä.
Mahdolliset tarvikkeet projektiin (esim. lahjoitettavia tavaroita, ruokaa, vaatteita jne.)
Alustus (10 min)
Aloitetaan keskustelemalla osallistujien kanssa solidaarisuudesta. Kysytään heiltä, mitä solidaarisuus tarkoittaa heille ja miksi se on tärkeää yhteiskunnassa. Keskustelun avulla herätellään osallistujien ajatuksia ja motivoidaan heitä osallistumaan aktiviteettiin.
Hyväntekeväisyysprojektin valinta (20 min):
Kerrotaan osallistujille että he pääsevät valitsemaan hyväntekeväisyysprojektin, johon he osallistuvat ryhmissä. Esitellään muutamia hyväntekeväisyysjärjestöjä tai -projekteja, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuden osallistua vapaaehtoistyöhön tai auttavat vähäosaisia. Osallistujille voi myös antaa vapauden ehdottaa omia ideoitaan projekteista. Jokainen ryhmä valitsee yhden projektin, johon osallistua.
Projektisuunnitelman laatiminen (30 min):
Jaetaan osallistujat ja annetaan heille tehtäväksi laatia projektisuunnitelma. Suunnitelmaan sisällytetään seuraavat tiedot:
Projektin toteutus (aika vaihtelee projektista riippuen):
Annetaan ryhmille riittävästi aikaa toteuttaa suunnitellut projektit. Tämä voi sisältää esimerkiksi seuraavia vaiheita:
Palaute ja reflektointi (20 min):
Kun projektit on saatu päätökseen, järjestetään ryhmille hetki, jossa he voivat jakaa kokemuksiaan ja reflektoida tekemäänsä työtä. Keskustelun pohjalta voi esittää seuraavia kysymyksiä:
Yhteenveto ja jatkotoimet 10 min):
Lopuksi keskustellaan osallistujien kanssa siitä, miten he voivat jatkaa solidaarisuuden osoittamista ja auttamista omassa arjessaan. Kannustetaan heitä pohtimaan jatkotoimia ja pieniä tekoja, joilla he voivat jatkaa hyväntekeväisyyteen osallistumista.
Ohjaaja hankkii useita materiaaleja etukäteen ja auttaa osallistujia.
Kehittää osallistujien solidaarisuutta ja empatiakykyä tarjoamalla heille mahdollisuuden osallistua hyväntekeväisyysprojektiin.