Siivousvälineitä ja siivousaineita. Muistiinpanovälineitä.
Ensin keskustellaan siivouksen tärkeydestä ja jokaisen omasta osuudesta kotitöissä. Osallistujat jaetaan ryhmiin ja heille annetaan oma alue siivottavaksi. Ryhmät tutkivat ja havainnollistavat alueensa likaisuutta. He tekevät muistiinpanoja, mitä tarvitsee siivota ja mitä erityishuomioita tarvitaan. Sitten ryhmälle annetaan siivousvälineet ja -aineet ja aloittavat siivouksen. Jokaisen kohdan heidän alueellaan tulee olla siivottu perusteellisesti. Kun on valmista, ryhmät esittelevät siivouksensa tuloksen, ja kuinka ovat käyttäneet välineitä. Keskustellaan lopuksi siitä, mikä oli alueella helpointa ja mikä haastavinta.
Sitten lopuksi voisi käydä seuraavat läpi:
Ohjaaja jakaa osallistujat ryhmiin ja jakaa heille välineet ja kiertelee katsomassa tekevätkö osallistujat tehtäviä. Ohjaajan kannattaa myös alussa käydä läpi, millaisia myrkkyjä ja erilaisia varoitusmerkkejä aineista löytyy. Lisäksi aineiden ympäristövaikutukset on myös hyvä käydä läpi. Lisäksi aineilla on myös tietty annosmäärä.
Aktiviteetilla harjoitellaan siivoamista. Kasvatustavoitteena on suhde ympäristöön.