![](http://pinskupakki.fi/files/ajantarve/rinkeli.png)
Rahan kuvia tai oikeita kolikoita ja seteleitä tai leikkirahaa
Kynät ja paperia
Osallistujille tarkoitetut budjettipohjat
Ensiksi korostetaan, että rahan hallinta on hyödyllinen taito.
Keskustellaan rahan merkityksestä ja tärkeydestä. Keskustellaan rahan alkuperästä ja siitä, miten se ansaitaan. Lisäksi kannattaa puhua myös rahan käytön periaatteista, kuten säästämisestä ja vastuullisesta kuluttamisesta.
Näytetään nuorille esimerkkejä erilaisista kolikoista ja seteleistä. Käydään läpi niiden nimet ja arvot sekä niiden käyttötarkoitukset. Lisäksi voidaan keskustella eri maiden valuutosita, jos haluaa laajentaa keskustelua kansainväliseen talouteen.
Seuraavaksi esitellään budjetin käsite ja annetaan jokaiselle osallistujalle budjettipohja, johon he voivat kirjata kulutuksensa ja tulonsa. Osallistujia pyydetään listaamaan kuukausittaiset kulut ja arvioimaan niiden kokonaismäärä.
Seuraavaksi osallistujille jaetaan "elämäntilanteita", jotka sisältävät erilaisia skenaarioita, kuten ostoslista, viikkoraha tai laskujen maksu. Osallistujat suunnittelevat (kuvitteellisen) budjetin näiden tilanteiden perusteella ja pitämään kirjaa tuloistaan ja menoistaan.
Kannattaa kehottaa nuoria tekemään (kuvitteellisia) taloudellisia päätöksiä, kuten valitsemaan, mitä ostavat ja mistä säästävät. Ohjaaja kuuntelee heidän päätöksiään ja auttaa heitä ymmärtämään päätöstensä seuraukset.
Lopuksi keskustellaan yhdessä kokemuksista. Ohjaaja kysyy, millaisia haasteita he kohtasivat ja mitä he oppivat aktiviteetista. Ohjaajan kannattaa korostaa tärkeitä opetuksia rahan käytöstä ja kehottaa osallistujia soveltamaan niitä omassa elämässään.
Lisävinkkejä:
Kannustetaan nuoria säästämään rahaa konkreettisten tavoitteiden saavuttamiseksi, kuten ostamalla jotain haluamaansa, korostaa vastuullista kuluttamista ja kestävää kehitystä. Keskustellaan siitä, miten raha voi vaikuttaa ympäristöön ja yhteiskuntaan sekä pyytää nuoria pohtimaan rahan merkitystä heidän elämässään pitkällä aikavälillä. Keskustellaan heidän taloudellisista tavoitteistaan ja unelmistaan.
Nuorten kanssa voi myös käydä kesksutelua siitä, mikä on paljon ja mikä vähän eri ihmisten mielestä ja kuinka paljon ihmisellä vähintään olla tullakseen toimeen.
Ohjaaja auttaa muita ja keskustelee osallistujin kanssa. Ohjaajalla on myös hyvä olla tietoa rahan arvosta ja osata käsitellä rahoja.
Tämän aktiviteetin tavoitteena on opettaa perustaitoja rahan käsittelyssä ja taloudellisessa päätöksenteossa.