Kynä ja paperia
Internet-yhteys (valinnainen)
Mahdollisuus ulkoilla metsässä (valinnainen)
PowerPoint, video, kännykällä otettu kantaaottava kuva jne.
Aloitetaan keskustelemalla metsäkadosta (ohjaaja voi antaa lyhyen johdatuksen aiheeseen tai käyttää tietoja, joita nuoret ovat jo oppineet). Ohjaaja kysyy nuorilta, mitä he tietävät kadosta ja sen syistä.
Nuoret jaetaan pieniin ryhmiin (2-4 henkilöä per ryhmä) tai annetaan heille mahdollisuus työskennellä myös itsenäisesti.
Kukin ryhmä saa tehtäväkseen tutkia ja selvittää tarkemmin yhden metsäkadon tärkeän syyn. Näitä voivat olla esimerkiksi metsähakkuut, laiton puunsaalis, metsäpalojen vaikutus tai maankäytön muutokset. Nuorten tulee selvittää, miten kyseinen tekijä vaikuttaa metsään millaisia seurauksia sillä voi olla ekosysteemille, ilmastolle ja eläimille. Ohjaaja voi myös tuoda ilmi, että paperia tehdään puusta.
Ryhmät voivat käyttää erilaisia lähteitä tiedonhankintaan, kuten kirjoja, verkkosivuja, artikkeleita ja videoita. Jos mahdollista, nuoret voivat myös tehdä vierailun paikalliseen metsään tai keskustella paikallisten asiantuntijoiden kanssa.
Kunkin ryhmän tulee luoda lyhyt esitys tai juliste, jossa he esittelevät valitsemansa metsäkadon syyn ja sen vaikutukset. Esityksen tai julisteen tulisi sisältää tietoa syystä, kuvia tai piirroksia, sekä ehdotukia siitä, mitä voimme tehdä metsäkadon pysäyttämiseksi tai lieventämiseksi. Ryhmät voivat tehdä myös esimerkiksi PowerPointin, videon, kantaaottavan valokuvan kännykällä tai muun verkko- tai virtuaaliteoksen.
Kun ryhmät ovat valmiita, jokainen esittelee työnsä muille. Keskustellaan yhdessä siitä, mitä on opittu metsäkadosta ja mitä toimia voi tehdä sen torjumiseksi omassa elämässä. Pohditaan yhdessä, miten nuoret voivat edistää metsien suojelua ja jakaa tietoa aiheesta muille.
Laajennusvaihtoehtoja:
Ohjaaja keskustelee osallistujien kanssa ja auttaa osallistujia tarvittaessa.
Tämä aktiviteetti auttaa nuoria ymmärtämään metsäkatoa ja sen vaikutuksia ympäristöön. Tavoitteena on herättää nuorten kiinnostus metsien suojeluun ja tarjota heille keinoja vaikuttaa tärkeään kysymykseen.