kirjoitusvälineet (digitaaliset tai perinteiset), videot https://teemapaivat.maailma2030.fi/agenda-2030-kestavan-kehityksen-kokon...
Aluksi kerrataan yhdessä, että mitä solidaarisuus ja solidaarisuusteot tarkoittavat (aktiviteetti Tarinoita solidaarisuudesta pakissa). Seuraavaksi katsotaan videoita, jossa nuoret vaikuttajat kertovat elämästään sekä siitä, miten he haluavat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Videoiden katsomisen jälkeen listatkaa pienryhmissä tai pareittain epäkohtia, joihin nuoret haluaisivat vaikuttaa. Seuraavaksi miettikää ryhmissä, että miten me voisimme vaikuttaa omilla teoillamme tukeaksemme videoiden nuoria, eli miten ja millä keinoilla voisitte osoittaa heille solidaarisuutta? Listatkaa itsellenne tärkeitä asioita, joita tahtoisitte kehittää. Yrittäkää keksiä, miten listaamiinne asioihin voisi vaikuttaa Suomessa. Verratkaa listoja ja ideoita muiden parien ja pienryhmien kanssa. Onko Suomessa samanlaisia haasteita kuin videoiden nuorilla vaikuttajilla ja jos on, niin miten niihin voisi vaikuttaa?
Seuraavaksi kirjoittakaa nuorille vaikuttajille. Jokainen nuori valitsee yhden nuoren vaikuttajan, jolle hän kirjoittaa kirjeen, postikortin, sähköpostin tai muunlaisen viestin. Kertokaa kirjeessä omasta päivästänne ja itsestänne ja kysykää henkilön elämästä, tulevaisuudesta ja unelmista. Kirjoittakaa kirjeeseen, mitä haluaisitte sanoa henkilölle kuultuanne hänen elämästään ja hänelle tärkeistä asioista, joihin hän haluaa vaikuttaa. Kertokaa viestissä myös, mihin asioihin itse tahdotte vaikuttaa omassa elämässänne ja millä keinoilla sen voi tehdä. Millaista itselle tärkeisiin asioihin vaikuttaminen on Suomessa?
Aktiviteetti on sovellettu Rauhankasvatusinstituutin Kirjeitä ja viestejä -tehtävästä https://teemapaivat.maailma2030.fi/agenda-2030-kestavan-kehityksen-kokon...
Ohjaaja näyttää videot nuorille ja ohjaa niistä käytävää keskustelua kuitenkin antaen tilaa mahdollisimman paljon nuorten omalle äänelle.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on kuulla erilaisia tarinoita nuorilta ympäri maailmaa ja oppia osoittamaan solidaarisuutta toisille nuorille reagoimalla heidän tarinoihinsa. Omia vaikutusmahdollisuuksia miettiessä suhteessa toisten nuorten vaikuttamismahdollisuuksiin opitaan kaikkia nuoria yhdistävistä asioista sekä opitaan tuntemaan empatiaa toisten tilannetta kohtaan.