Aloitetaan sillä, että käydään läpi, mitä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen kuuluu. Hyvä esimerkki on tarkastaa esimerkiksi jonkin taiteilijan yhteiskunnallista kysymystä pohtivaa teosta, joka voi olla ajankohtainen tai vanhempi (1990-luvulta), mutta jonka käsittelemä asia on hyvin ajankohtainen edelleen. Ajankohtaisuutta voi pohtia siten, kuinka ajankohtainen kyseinen (vaikkapa yli kaksikymmentävuotta sitten) kysymys on nyt omalla paikkakunnalla, laajemmin Suomessa tai muualla maailmassa.
Käydään läpi erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja. Hyviä esimerkkejä ovat esimerkiksi osallistuminen yhteiskunnallisiin tapahtumiin, osallistuminen mielenosoituksiin, äänestäminen vaaleissa, lahjoittaminen yhteiskunnallisia asioita ajaviin järjestöihin, jakamalla kyseisiä asioita sosiaalisessa mediassa, seuraamalla yhteiskunnassa aktiivisesti toimivia ja vaikuttavia vaikuttajia,
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on parhaimmillaan aktiivista toimijuutta, jolloin nuori ei osallistu vain jo suunniteltuun kokonaisuuteen, vaan toimii vastuullisena suunnittelijana ja toimijana omassa oppimisessaan ja työskentelyssään.
Annetaan jokaisen nuoren kertoa, millaisella tavalla he itse voisivat vaikuttaa yhteiskunnallisesti ja keksivätkö he itse, millaisia muita keinoja on ja millaisia yhteiskunnallisia kysymyksiä he itse keksivät, jotka ovat ajankohtaisia nyt ja voisivat olla ajankohtaisia tulevaisuudessa tai mitkä ovat olleet ajankohtaisia ennen ja nyt.
Keskustellaan ja pohditaan sitä, miten ennen vanhaan pystyi vaikuttamaan yhteiskunnallisiin asioihin ja miten vaikuttaminen on muuttunut.
Ohjaajan rooli
Ohjaaja kartoittaa etukäteen mahdollisia yhteiskunnallisia kysymyksiä ja keinoja sen perusteella, mitkä asiat häntä tai nuoria mahdollisesti kiinnostavat. Kysymysten kannattaa olla jollakin tavalla ajankohtaisia tai tulevaisuudessa ajankohtaisia aiheita. Ajankohtaisia ja nuoria kiinnostavia aiheita ovat esimerkiksi ilmastonmuutos ja maailman kriisit. Aiheita valitessa kannattaa huomioida se, että osa osallistujista (kuten vaikka sotaan liittyvät) on voinut itse kokea tilanteen tai kokee asian arkaluontoiseksi tai ei jostain syystä halua käsitellä asiaa.
Kasvatustavoitteet
Tämän aktiviteetin tavoitteena on kertoa nuorille yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta.