Tietokone tai muu tiedonhakuväline. Paperia ja kynä.
Aluksi ohjaaja esittelee erilaisia musiikkigenrejä, kuten pop, blues, jazz, rock, metal, rap jne. Osallistujat pohtivat, mitä tietävät kyseisistä tyylilajeista ja jakavat mielipiteitä, mitä pitävät niistä. Sitten osallistujat jaetaan ryhmiin ja he valitsevat yhden genren, jota haluavat tutkia tarkemmin. He tutkivat genren historiaa, vaikutteita, tunnettuja artisteja kappaleita sekä merkittäviä tapahtumia genressä. Lisäksi he tutkivat, millaisia yhteiskunnallisia teemoja musiikkigenreissä toistuu ja onko jotakin historiallista aikakautta, jolloin kyseinen genre on ollut suosittua, ja miten se on heijastellut sen aikaista yhteiskunnallista tilannetta.
Kun tietoa on tarpeeksi, osallistujat jakavat ryhmissä tietoa toisilleen. He tekevät yhteenvedon oppimastaan ja esittävät sen kaikille. Lopuksi voidaan tehdä pieni kilpailu, jossa osallistujat esittävät jonkinlaisen esityksen valitsemastaan genrestä. Lopuksi osallistujat voivat pohtia, mitä oppivat tämän aktiviteetin kautta ja miten heidän näkemyksensä musiikista ovat muuttuneet.
Ohjaaja esittelee alussa eri genrejä ja seurailee myöhemmin, mitö osallistujat tekevät ja auttaa tarvittaessa.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on se, että osallistuja oppii analysoimaan musiikkia ja sen eri genrejä yhteiskunnallisten ja kulttuuristen ilmiöiden tulkitsijana.