Kynä ja paperia.
Kansainvälisiä karttoja tai maailmankartta.
Internet-yhteys ja tietokone/tabletti.
Aloitetaan keskustelemalla ryhmän kanssa eri kielistä, joita he haluaisivat oppia tai tutkia. Jokainen ryhmän jäsen voi jakaa kiinnostuksensa eri kieliin ja miksi ovat kiinnostuneet juuri niistä.
Valitaan kaksi tai useampia kieliä, jotka ryhmän jäseniä kiinnostavat. Voi valita kieliä, joita ryhmän jäsenet jo osaavat tai sitten kaikille täysin uusia kieliä.
Annetaan jokaiselle osallistujalle yksi kieli, jota tämä tutkii. Hänen tulee mielessään matkustaa maahan, jossa kieltä puhutaan.
Nuoret tekevät tutkimusta kyseisestä kielestä ja maasta, jossa sitä puhutaan. Heidän tulee selvittää kielen perusteet, yleiset sanonnat ja ilmaisut, kulttuuriset tavat ja perinteet sekä muut mielenkiintoiset tiedot.
Nuoret laativat pienen matkasuunnitelman siihen maahan, jonka he kuvittelivat, ja jossa valittua kieltä puhutaan. Suunnitelmassa tulee huomioida matkan kesto, majoitus, nähtävyydet, ruokailu, ostokset, yms. He kirjoittavat suunnitelman paperille.
Jokainen esittää suunnitelmansa toisille. Esityksessä kannattaa käyttää valittua kieltä. Muiden kannattaa esittää kysymyksiä.
Lisäksi voi järjestää pienimuotoisen kulttuurinäyttelyn, jossa tuodaan esimerkiksi kuvien kautta ilmi maan kulttuuria ja nähtävyyksiä.
Lopuksi keskustellaan siitä, mitä nuoret oppivat tästä aktiviteetista. Pohditaan sitä, miten kielten oppiminen ja kulttuurin tuntemus vaikuttavat toisiinsa ja kuinka tämä tieto voi rikastuttaa tulevaisuutta.
Ohjaaja auttaa muita tarvittaessa.
Tavoitteena on kehittää kielten oppimista, kulttuurien ymmärrystä ja vuorovaikutustaitoja.