Vaihe 1: Johdanto
Keskustellaan nuorten kanssa luonnonlaeista ja niiden tärkeydestä ymmärtää maailman toimintaa. Selitetään, että luonnonlait ovat sääntöjä, jotka hallitsevat luonnonilmiöitä ja että ne ovat tiiviisti sidoksissa fysiikan ja muiden luonnotieteiden kanssa.
Vaihe 2: Luonnonlakien kokeiluja
Jakaudutaan pieniin ryhmiin tai pareihin. Jokainen ryhmä valitsee yhden luonnolain tutkittavaksi ja keksii siihen liittyviä kokeita. Heille voi esimerkiksi antaa valittavaksi esimerkiksi seuraavat luonnonlait:
Vaihe 3: Kokeilujen toteutus
Jokainen ryhmä toteuttaa valitsemansa kokeen ja mittaa tulokset. Esimerkiksi, jos ryhmä valitsi painovoiman, he voivat tutkia, kuinka eri kokoiset pallot putoavat samasta samasta korkeudesta ja mitata putoamisaikoja.
Vaihe 4: Havainnointi ja keskustelu
Kun kokeet on suoritettu, ryhmät esittelevät tuloksensa muille. Käydään yhdessä keskustelua havainnoista ja siitä, mitä he oppivat kyseisistä luonnonlaeista. Korostetaan, kuinka tärkeää on tehdä havaintoja ja analysoida tuloksia oikein.
Vaihe 5: Sovellusluonteinen tehtävä (valinnainen)
Annetaan nuorille tehtäväksi soveltaa oppimaansa käytännön elämässä. Esimerkiksi, kuinka he voisivat hyödyntää liike-energian säilymislakia parantaakseen pyöräilyn tehokkuutta tai miten he voivat vähentää kitkaa auton renkaissa.
Vaihe 6: Palaute ja päätös
Pyydetään nuoria jakamaan, mitä he oppivat aktiviteetista ja millaisia oivalluksia he saivat luonnonlakeihin liittyen. Kiitetään heitä osallistumisesta ja kannustetaan heitä jatkamaan luonnontieteellisen uteliaisuuden kehittämistä.
Ohjaaja hankkii materiaaleja ja ohjaa ja auttaa muita.
Tutustua luonnonlakeihin käytännön kokeilujen kautta ja havainnoiden luonnon ilmiöitä.