Paperia ja kynä tai tietokoneet
Pääsy internetiin
Tulostin (valinnainen)
Aikakaus- tai sanomalehtiä (valinnainen)
Ensiksi keskustellaan lähdekriittisyyden tärkeydestä ja siitä, miten tietoa ja lähteitä tulisi arvioida.
Keskustellaan tilanteista, joissa on tärkeää olla lähdekriittinen, kuten uutinen, koulutyö ja sosiaalinen media.
Sitten keksitään jokin esimerkkitapaus. Esimerkiksi tällainen: "Olet kiinnostunut ilmastonmuutoksesta ja haluat löytää tietoa sen vaikutuksista. Löydät kaksi artikkelia, jotka antavat vastakkaisia näkemyksiä. Miten arvioisit näiden lähteiden luotettavuutta ja päättelet, kumman tiedon voit uskoa?"
Osallistujat jaetaan pareihin tai pieniin ryhmiin.
Osallistujat valitsevat itse heitä kiinnostavan aiheen.
Osallistujat etsivät verkosta tai lehtien artikkeleista tietoa valitsemastaan aiheesta.
Osallistujien tulee arvioida ja vertailla löytämiään lähteitä. Heidän tulisi kiinnittää huomiota lähteen luotettavuuteen, kirjoittajan asiantuntemukseen, ajankohtaisuuteen, ja muihin vastaaviin.
Osallistujien tulisi kirjoittaa lyhyt raportti tai esitys, jossa he arvioivat löytämiään lähteitä ja perustelevat, miksi lähteet ovat luotettavia.
Järjestetään luokassa ryhmäkeskustelu, joissa osallistujat voivat jakaa omia löytöjään ja keskustella arvioinneista.
Osallistujien kannattaa kysyä toisiltaan kriittisiä kysymyksiä lähteiden luotettavuudesta ja jakamaan erilaisia näkökulmia.
Lopussa osallistujat pohtivat, millaisia haasteita he kohtasivat lähteiden arvioinnissa ja miten he voivat parantaa lähdekriittisyyttään jatkossa.
Keskustellaan myös siitä, kuinka lähdekriittisyyttä voi soveltaa heidän jokapäiväisessä elämässään.
Ohjaaja katsoo, että kaikki tekevät tehtäviä ja auttaa tarvittaessa.
Aktiviteetin tarkoituksena on kehittää oppilaiden lähdekriittisyyttä ja kykyä arvioida tietolähteiden luotettavuutta.