Kasvikirja tai mobiilisovellus auttamaan kasvien tunnistamisessa.
Kynät ja paperia. Tai muistikirja.
Mahdollisesti kamera tai älypuhelin kuvien ottamiseen.
Ohjaaja perehdyttää osallistujat keskustelemalla kasvien tärkeydestä ja niiden roolista ekosysteemissä. Hän kertoo, miten kasveja voi erottaa ja tunnistaa (kuten lehtien muodoista, kukista,hedelmistä, jne.). Ohjaaja esittelee käytettävän kasvikirjan tai mobiilisovelluksen ja kertoo, miten se auttaa kasvien tunnistamisessa. (N. 10 min).
Retkisuunnitelman luominen (n.10 min)
Ohjaaja pyytää osallistujia osallistumaan retkisuunnitelman luomiseen. He keskustelevat lähialueen luontokohteista, kuten metsistä, puistoista ja useimmista muista. He valitsevat yhden tai useamman luontokohteen, joissa kasveja voidaan tutkia.
Retki luontoon (aika vaihtelee)
Ohjaaja vie osallistujat valitulle luontokohteelle. Ohjaaja opastaa heitä käyttämään kasvikirjaa tai mobiilisovellusta kasvien tunnistamiseen. Lisäksi hän kannustaa osallistujia ottamaan valokuvia tai piirtämään havaintojaan.
Kasvien tunnistaminen (20 min)
Palatkaa lähtöpaikkaan, kun kasveja on tutkittu tarpeeksi. Käydään yhdessä läpi havaintoja. Ohjaaja auttaa osallistujia tunnistamaan kasvit käytettävissä olevalla kirjalla tai mobiilisovelluksella. Keskustellaan kasveista ja sen ominaisuuksista.
Yhteenveto ja reflektio (10 min)
Ohjaaja pyytää osallistujia jakamaan omia havaintojaan ja kokemuksiaan retkestä. Keskustelkaa siitä, mitä he oppivat kasvien tunnistamisesta ja miksi se on tärkeää. Lopuksi ohjaaja kannustaa heitä miettimään, miten he voisivat soveltaa uusia taitojaan luonnossa tai ympäristönsuojelussa.
Ohjaaja kertoo osallistujille, miksi kasvit ovat tärkeitä ekosysteemin osia, miksi ne on hyvä osata, mitä retkellä tarvitaan jauseista muista asioista. Ne tulivat oikeastaan ilmi tuossa suoritusohjeissa.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on suhde luontoon. Lisäksi aktiviteetti opettaa tunnistamaan kasveja.