Ohjaajalla väittämät joko digitaalisena tai paperilla
Alussa kaikki osallistujat seisovat rivissä samalla lähtöviivalla. Ohjaaja lukee väitteen ja jos osallistuja on samaa mieltä väitteestä, hän ottaa askeleen eteenpäin. Keskustelkaa etukäteen, koskevatko väitteet koulua, Pinskuja vai yhteiskuntaa laajemmin.
Väittämät:
Kuinka pitkälle pääsit? Mitkä olivat helppoja askelia? Mitä askelia et pystynyt ottamaan? Mitä pitäisi tapahtua, että voisit ottaa puuttuvat askeleet? Miltä näyttää ryhmän tilanne? Onko se tasa-arvoinen vai onko siinä selkeitä eroja?
Aktiviteetti sopii myös muille ikäryhmille ja kysymyksiä voi muokata kaikille ikäryhmille sopivaksi.
Lähde: https://teemapaivat.maailma2030.fi/demokratia-ja-osallisuus?assignments=...
Ohjaaja ohjeistaa tehtävän ja tukee osallistujia tehtävän aikana kysymällä tarkentavia kysymyksiä. Ohjaaja voi myös keskustella lasten kanssa, että kuinka he voisivat ja haluaisivat vaikuttaa enemmän esimerkiksi Pinskuissa.
Tavoitteena on pohtia lasten omia vaikutusmahdollisuuksia heidän elämänsä eri osa-alueilla. Tämä on osa tavoitetta, että jokainen kokee, että heillä on työkaluja toimia oikeudenmukaisemman maailman puolesta.