Paperia ja kyniä. Elintarvikkeita.
Aloitetaan keskustelemalla ryhmän kanssa ruokahävikistä. Nuorilta kysytään, tietävätkö he, mitä ruokahävikki tarkoittaa ja miten se syntyy.
Seuraavaksi jaetaan osallistujat kahteen ryhmään. Toiselle annetaan tehtäväksi suunnitella ateria, jossa on vain yksi elintarvike ja toiselle suunnitella ateria, joka sisältää useita elintarvikkeita.
Sitten he piirtävät ruokaketjusta kuvan jokaisen elintarvikkeen kohdalla. Heidän tulisi piirtää kuva, joka näyttää, miten ruoka päätyy tekijältä pöytään.
Kun kuvat on tehty, keskustellaan yhdessä siitä, miten aterioiden suunnittelussa on otettu huomioon ruokahävikin välttäminen. Kysy nuorilta, mitä he voisivat tehdä vähentääkseen ruokahävikkiä aterian suunnittelussa ja valmistamisessa.
Lopuksi annetaan nuorille jokin elintarvike (banaani, omena tai vastaava) ja pyydetään heitä piirtämään tai kirjoittamaan, mitä he aikovat tehdä näille elintarvikkeille, ennen kuin ne menevät pilalle.
Ohjaaja valvoo muiden tekemisiä ja osallistuu aktiviteettiin jakamalla osallistujat ryhmiin ja jakamalla muutakin.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on kasvattaa ymmärrystä siitä, mitä hävikki on, miksi sitä tulee välttää ja miten omalla toiminnallaan voi vaikuttaa oman toiminnan ekologiseen kestävyyteen huolellisella ateriasuunnittelulla ja elintarvikkeiden elinkaaret tuntemalla.