puhelin/tietokone, askartelutarvikkeita
Osa 1. Hakekaa itse tietoa ja tutustukaa leiriläisten kanssa historian merkittäviin maailmanparantajiin, jotka ovat olleet rohkeita ja saaneet toiminnallaan muutosta aikaan. Leiriläisten Ikäryhmän riippuen voitte tehdä vaikuttajista esimerkiksi piirustuksia tai sarjakuvia.
Mielenkiintoisia henkilöitä ovat mm.
– Rotusorron vastustajat: Rosa Parks,
Martin Luther King, Nelson Mandela,
Desmond Tutu
– Rauhanomaisen toiminnan esikuva:
Mahatma Gandhi
– Demokratian ja ihmisoikeuksien puolustajat: Malala Yousafzai
– Ympäristösankari: Wangari Maathai, Greta Thunberg
Osa 2. Seuraavaksi on aika pohtia, mihin rauhaan, ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvään asiaan leiriläiset haluaisivat vaikuttaa. Jokainen valitsee yhden asian, johon haluaa vaikuttaa. Leiriläisten kanssa on hyvä kerrata ikäryhmätasoisesti, että mitä rauha ja yhdenvertaisuus tarkoittavat. Seuraavaksi piirretään tai vaikka kuvataan sankarikuva itsestä, jossa kerrotaan, että mihin ja miten osallstuja haluaa vaikuttaa. Kuvat voivat olla myös humoristisia ja irrottelevia, tärkeintä on, että osallistuja näkee itsensä toimijana. Osallistuja tekee itestään lyhyen esittelyn, jossa hän kertoo, mihin asiaan hän erityisesti tahto vaikuttaa ja millä keinoilla. Millaisen maailman puolesta hän tahtoo toimia? Kerätään kaikkien kuvista sankarigalleria leiripaikan seinälle.
Ohjaaja tukee nuoria ohjaajia aktiviteetin valmistelussa ja ohjaamisessa.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on harjoitella aktiviteetin suunnittelua ja toteutusta lasten kanssa rauhankasvatuksen näkökulmasta. Tarkoituksena on kannustaa ja ohjata lapsia miettimään omia toiveitaan ja tavoitteitaan lapsitasoisesti.