Toteutustavasta ja opetettavista tavoista riippuen tarvittavat materiaalit.
Suunnittele ja pidä kerhossa tai leirillä tuokio, jossa opetat nuoremmille pinskuille ulkomaalaisia pinskutapoja. Päätä ensimmäiseksi, mitä tapoja haluat opettaa sekä ikäryhmän, jolle opetat tämän tavan. Oletko esimerkiksi ollut joskus nuorisovaihdossa ja oppinut siellä Pinskujen kv-kumppaneiden tapoja? Tai oletko oppinut jonkun tavan aikaisemmin kerhossa tai leirillä? Tai voit ottaa yhteyttä johonkin Pinskujen kv-kumppaniin ja kysyä heiltä, millaisia tapoja heillä on. Yhteystiedot ja muuta apua saat Pinskujen järjestösuunnittelijalta. Mieti seuraavaksi, mikä on aktiviteettisi kasvatustavoite, eli mitä aktiviteetin avulla on tarkoitus oppia. Tämän jälkeen suunnittele aktiviteettisi toteutustapa. Voisiko ulkomaalaisen pinskutavan opettaa esimerkiksi leikin tai pelin avulla? Tai kokeilla tapaa ryhmän kanssa käytännössä.
Kun suunnittelu on valmis, ohjaa aktiviteetti ryhmälle. On myös tärkeää käydä ryhmän kanssa loppukeskustelu, jossa keskustellaan esimerkiksi seuraavista asioista: mitä uutta opin, mitä pidin aktiviteetista, voisimmeko kokeilla tätä uutta tapaa vaikka ensi leirillä/kerhossa jne.
Ohjaaja tukee nuorempia ohjaajia aktiviteetin suunnittelussa ja ohjaamisessa. Hän myös keskustelee ohjaajien kanssa aktiviteetin jälkeen seuraavien kysymysten avulla: Miltä aktiviteetin suunnittelu ja ohjaaminen tuntui? Millaista oli puhua erilaisista tavoista lasten kanssa? Miksi on tärkeää tehdä tällaisia erilaisuutta käsitteleviä aktiviteetteja?
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on harjoitella aktiviteetin suunnittelua ja toteuttamista näkökulmana erilaisten tapojen jakaminen ja niistä oppiminen. Erilaisuutta on tarkoitus käsitellä rikkautena ja kuinka me kaikki eri puolilta maailmaa voimme oppia toisiltamme uusia asioita.