Tuoleja, kaiuttimet ja musiikkia, kyniä ja paperia, fläppipaperia
Ensimmäiseksi leikitään versiota musikaaliset tuolit -leikistä, jossa tuolit vähitellen vähenevät ja voittaja on se, joka pääsee viimeiselle tuolille istumaan.
1 Järjestä ryhmän kanssa joukko tuoleja ympyrään. Tuolien määrä on yksi vähemmän kuin osallistujien määrä. Laita yksi ylimääräinen tuoli tai muu kierrettävä este parin metrin päähän tuoliryhmästä.
2 Jaa osallistujat kolmeen joukkueeseen, esimerkiksi ottamalla luku. Anna joukkueille ohjeet: ykköset ja kakkoset kiertävät tuolirykelmää normaalisti, mutta kolmosjoukkueen jäsenet joutuvat kiertämään jokaisella kierroksella myös parin metrin päähän sijoitetun ylimääräisen esteen.
3 Leikkikää sitten tuolileikkiä: musiikin soidessa osallistujat kiertävät tuoleja, musiikin loppuessa jokainen yrittää saada istumapaikan. Jokaisella kierroksella vähennetään yksi tuoli.
4 Leikin loputtua keskustelkaa siitä, miltä tuntui kuulua eri joukkueisiin. • Minkä joukkueiden edustajia oli viimeisillä kierroksilla mukana? • Minkä joukkueen edustaja voitti? • Miltä tuntui kuulua joukkueeseen, joka joutui kiertämään ylimääräisen esteen? Keskustelkaa myös siitä, minkälaiset asiat voivat rajoittaa jonkun ihmisen osallistumista erilaisiin asioihin yhteiskunnassa: esimerkiksi työntekoon, harrastuksiin tai koulunkäyntiin. Miettikää myös muita kuin fyysisiä esteitä (esimerkiksi ikä, ihonväri tai etnisyys, kielitaito, koulutus).
Lopuksi pohditaan vielä yhdessä tai pienryhmissä, mitä toisen kunnioittaminen on ja miten ottaa toiset huomioon. Pyydä osallistujia pohtimaan mahdollisimman konkreettisia keinoja siihen, miten voi osoittaa toiselle kunnioitusta ja arvostusta sekä sitä, että toinen saa olla sellainen kuin on. Keinot voivat olla hyvin yksinkertaisia ja arkisia kuten esimerkiksi tervehtiminen, paikan varaaminen ruokalassa, kaverin esitteleminen kavereille, toisen mielipiteiden huomioon ottaminen, kuunteleminen, oven pitäminen auki, porukkaan mukaan pyytäminen. Voitte myös miettiä tuolileikin pohjalta, mitkä asiat voisivat auttaa tiettyjen ihmisryhmien asemaa yhteiskunnassa. Osallistujat luettelevat ehdotuksia ja ohjaaja kirjoittaa ne ylös fläpille tai taululle.
Aktiviteetti on koostettu Plan International Suomen Vihapuheesta dialogiin -materiaalista sekä MLL:n materiaaleista.
Ohjaaja ohjaa aktiviteettia ja keskustelee lasten kanssa empatiataidoista. On tärkeää antaa kaikkien näkemyksille tilaa ja varmistaa, että kaikki haluavat pääsevät ääneen. Ohjaajan on hyvä tutustua keskustelun pohjalle esimerkiksi MLL:n taustoitukseen empatiataitoihin liittyen: https://www.mll.fi/tehtavat/toisen-kunnioittaminen-empatiataidot/
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on opetella empatiataitoja toisia ihmisiä kohtaan toiminnallisten aktiviteettien avulla.