puhelin/kamera, tulostin
VALMISTELU: Jaa lapsiryhmä siten, että jokaisessa pienryhmässä on noin viisi lasta. Tee harjoitus erikseen jokaisen pienryhmän kanssa. Mieti jo etukäteen lasten vahvuuksia, jotta osaat auttaa lapsia pohdiskelussa. Varmista, että kamerassa on tarpeeksi akkua valokuvaamista varten.
1. Kokoontukaa lasten kanssa johonkin mukavaan paikkaan. Pyydä lapsia pohtimaan heidän omia vahvuuksiaan: missä he ovat hyviä, mitä he osaavat, mitä he tykkäävät tehdä? Kerro ensin malliksi omat vahvuutesi. Jokainen saa kertoa omat vahvuutensa ja jokaista myös pyydetään kertomaan, mitkä ovat toisten lasten vahvuuksia. Tarkoituksena on kehua ja kannustaa toisia, liikaa positiivista palautetta ei voi antaa!
2. Pyydä lapsia valitsemaan yksi vahvuus, josta eniten pitää itsessään. Pohtikaa yhdessä, miten siitä saisi otettua valokuvan. Jos lapsi esimerkiksi pitää vahvuutenaan sitä, että hän on hyvä rakentamaan torneja, lapsesta otetaan kuva tornin rakennuspuuhissa. Jotkut vahvuudet voivat olla abstrakteja, joten käyttäkää mielikuvitusta, jotta saatte valokuvan otettua. Tarkoituksena on rakentaa Vahvuuksien seinä, johon kootaan valokuva jokaisesta lapsesta ja tämän vahvuudesta. Lapset saavat vuorotellen esitellä omaa vahvuuttaan ja kuvata toisten vahvuuksia.
3. Kun valokuvat on otettu, tulostakaa ne ja rakentakaa Vahvuuksien seinä, johon jokainen saa kuvansa. Ihailkaa seinää koko ryhmän voimin ja antakaa lasten kertoa vahvuuksistaan. Vahvuuksien seinän kautta voidaan havainnoida sitä, miten monenlaisia vahvuuksia ja taitoja ryhmässä oikein onkaan.
Lähde: Maailmankoulu https://maailmankoulu.fi/wp-content/uploads/2020/07/Matkalaukku_virtuaal...
Ohjaajan kannattaa miettiä etukäteen lasten vahvuuksia, jotta hän osaa auttaa lapsia pohdiskelussa. Ohjaaja näyttää mallia omen ja toisten vahvuuksien esille tuomisessa auttaa vahvuuksien seinän kokoamisessa.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on vahvistaa ryhmän yhteishenkeä, kehittää lasten itsetuntoa ja oppia huomaamaan sekä omia että toisten vahvuuksia.