A4-kokoiselle paperille tulostettuja, isoja pupunkuvia (lapsi voi myös itse piirtää ison pupun paperille) sekä lorun mukaisia värikyniä tai vesivärit (vihreä, keltainen, violetti, sininen, punainen, turkoosi).
Ohjaaja lukee Tuula Kallion runon Sateenkaaripupu, jonka aikana lapset värittävät pupua runon mukaisesti.
Runo menee näin:
Pupu maalasi maanantaina pääsiäismunia
Maali vähän räiskähti,
naamalle se läiskähti
Sai viikset vihreät.
Pupu maalasi tiistaina pääsiäismunia.
Päätänsä se keikisti,
väri purkkiin kurkisti.
Sai korvat keltaiset.
Pupu maalasi keskiviikkona pääsiäismunia.
Väsyneenä uinahti,
maalin päälle nukahti.
Sai vatsan violettisen.
Pupu maalasi torstaina pääsiäismunia.
Nurin narin kellahti,
kuperkeikan pyörähti.
Sai selän sinisen.
Pupu maalasi perjantaina pääsiäismunia.
Nuhan sai ja aivasti,
nenäliina tarvitsi.
Sai posket punaiset.
Pupu maalasi lauantaina pääsiäismunia.
Pensselin kun hävitti,
sormillaan se väritti.
Sai tassut turkoosit.
Pupu katsoi sunnuntaina itseään peilistä.
Iloisen kirjavaksi,
sateenkaaren väriseksi
on se muuttunut.
Ohjaaja lukee runoa ja tauottaa siten että lapsi ehtii värittää pupun kehon osan. Ohjaaja pohtii yhdessä lasten kanssa värejä.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on, että lapsi opettelee värejä ja kehonosia hauskalla tavalla.