Mahdolliset tukimateriaalit keskusteluun, ruoka, aterimet, roskis, (vaaka)
Ohjaaja keskustelee aluksi lasten kanssa ruokahävikistä ja annoskoosta. Tämän jälkeen lapset saapuvat ruokailuun ja siirtyvät linjastolle. Ohjaaja muistuttaa, että lapset ottavat ruokaa vain sen verran, mitä ajattelevat syövänsä (mieluummin liian vähän, kuin liikaa, sillä ruokaa voi aina hakea lisää). Aktiviteettia suorittaville lapsille annetaan yhden päivän ruokailujen ajaksi oma bioroskis, jonne he kierrättävät mahdollisesti jääneet ruoat. Lopuksi roskis voidaan esim. punnita tai sitä voidaan vain katsoa ja mietitään lasten kanssa yhdessä, paljonko päivän aikana syntyi ruokahävikkiä siitä, että ottivat liikaa ruokaa.
Ohjaaja käy keskustelua tekemänsä suunnitelman mukaisesti, ohjeistaa lapsia aktiviteetissa ja toimii heidän tukenaan koko toiminnon ajan.
Tämän aktiviteetin kasvatustavoitteena on oppia ruokahävikistä ja sen synnystä, sekä siitä, kuinka ruokahävikkiä voi vähentää.