Leivänpaahdin

Yksipelaaja on osoittaja joka osoittaa ringissä olevaa pelaajaa ja sanoo onko se rikki vai ehjä. Osoitetun pelaajan molemmilta puolilta olevat vierus toverit kääntyvät ja ojentavat kädet osoitetun pelaajan ympärille. 

RIKKI osoitettu Pysyy paikallaan vieruskaverit hyppii kädetojennettuna osoitettua palaajaa.

EHJÄ osoitettu pelaaja hyppii vierellä seisovat kädetojennettuna 

 

Pelissä osottaja vaihtuu jos joku pelaa väärin tai jos toiminta kestää liian kauan.

Tuoli hyrrä

Kaikki paitsi yksi istuu tuolilla. Tämä lähtee kiertämään ympyrän sisällä ja muut ojentavat käden eteenpäin. Yksi kerrallaan jonon perässä oleva ottaa jonkun mukaan tuolilta. Kun kaikki on seisaallaan jonossa niin kaikki etsivät itselleen istuma paikan jäljelle jäävä on uusi keriä.

Gato Mia - Kissa naukuu (leikki Brasiliasta)

Piilos- ja arvuutusleikki Brasiliasta!

Leikkiin tarvitaan leikkijöitä sekä pimeä tila tai jotain millä peittää etsijän silmät.

Valmistelut: Yksi leikkijöistä jää etsijäksi. Muut menevät piiloon ja jäävät sinne liikkumatta.

Säännöt:

1. Etsijä yrittää löytää piiloon menneitä leikkijöitä pimeässä.

2. Kun etsijä löytää yhden piiloon menneistä, hän pyytää "kissaa naukumaan".

3. Löydetyn pitää naukua kuin kissa.

4. Etsijä arvaa kenestä on kyse.

5. Mikäli arvaus osuu oikeaan, löydetty jää etsijäksi seuraavalla kierroksella.

Yks, kaks, kolme

Loru: "Yks' kaks' kolme, istu isän polveen. Äiti sanoi älä istu, isä sanoi istu vaan. Näin sitä istutaan."

Kävellään piirissä kädet ristissä ja hoetaan lorua. Lopussa hiivitään ja mennään nopeasti kyykkyyn, kun sanotaan lorun viimeinen sana.

Selkäkuvia

Leikin vetäjä pyytää lapsia etsimään itselleen parin. Hän ohjaa parit istumaan peräkkäin, katse samaan suuntaan, hiljaa kuulostellen. Mikäli lapset haluavat aikuisten syliin, sekin sopii. Piirtäkää vuorotellen kuvia toisen selkään ja arvailkaa, mitä kuvissa on. Piirtää voi myös ilman arvaamista, jolloin yhteistä kieltä ei tarvita.

Valokuvaaja

Leikkiä leikitään pareittain, jolloin toinen parista on valokuvaaja ja toinen kamera.

Kamerana oleva asettuu valokuvaajana olevan eteen ja sulkee silmänsä.

Valokuvaaja kuljettaa varovasti kameraa eteenpäin, kunnes näkee ympäristössään jotakin mielenkiintoista, kaunista, erilaista tms. Valokuvaaja pysähtyy, säätää kameran linssin eli kääntää varovasti edessä olevan päätä siten, että kuvan ottaminen ko. asiasta on mahdollinen.

Totta vai tarua?

Mennään piiriin. Jokainen keksii vuorollaan jonkin liikkeen, esimerkkinä haarahyppy tai ympäri pyöriminen ja muut osallistujat matkivat liikettä.

Ohjaaja keskeyttää "yhteisjumpan" esimerkiksi pilliin viheltämällä sopivin väliajoin ja kertoo metsäisen väitteen. Jos väite väärä, kaikki menevät kyykkyyn. Jos väite tosi, kaikki kurottavat kohti taivasta.

Esimerkkejä väitteistä: Kesän jälkeen tulee kevät. Orava munii syksyllä munia. Karhu nukkuu talviunta.

Sydänleikki

Tämä on itsetuntoa vahvistava leikki. Jokaiselle annetaan paksusta paperista tai pahvista tehty sydän ja hakaneula, jonka he kiinnittävät toisen selkään.

Jokainen kirjoittaa kunkin sydämeen toisesta jotain myönteistä tai jonkin asian, jonka on oppinut tältä. Kun kaikki ovat kirjoittaneet, jokainen lukee itsekseen omaan sydämeen kirjoitetut asiat. 

Sormus piilossa

Leikkijät ovat piirissä, mutta yksi leikkijöistä on piirin keskellä arvaajan roolissa. Leikkijöitä yhdistää naru, jossa kulkee sormus, jota kuljetetaan narussa kädestä käteen. Keskellä oleva yrittää arvata paikan, missä sormus menee. Sormuksen liikesuunta voi vaihdella, mutta se ei saa pysähtyä. Jos keskellä oleva arvelee, että sormus on jonkun leikkijän vasemmassa kädessä, on leikkijän avattava vasen käsi. Jos sormus on siellä, vaihtavat arvuuttelija ja narussa kiinni oleva leikkijä paikkaa. Jos sormus ei ole leikkijän kädessä, niin arvuuttelija jatkaa sormuksen etsimistä.

Solmuleikki

Leikkijöistä valitaan yksi tai kaksi solmun ratkojaa (ryhmän koosta riippuen).

Ratkoja/ratkojat menevät toiseen tilaan niin, etteivät he näe muita leikkijöitä. Muu ryhmä menee piiriin ja muodostavat solmun siten, että joku menee vaikka toisten käsien yli tai ali. Kun ryhmä on sitä mieltä että solmu on valmis, kutsutaan ratkojat paikalle. Heidän tulisi selvittää solmu, ja saada muu ryhmä taas lähtöpisteeseen eli piiriin ilman, että he irrottavat käsiä toisistaan.

Sivut